مجموعه عکس های هوایی کاسپر کوالسکی از طبیعت
عوارض جانبی

کاسپر کوالسکی مجله عکس نوریاتو
عوارض جانبیReviewed by نوریاتو on Jul 12Rating: 5.0عوارض جانبی | مجموعه های کاسپر کوالسکی | آموزشی عکاسی طبیعت | مجله نوریاتوکاسپر کوالسکی، عکاس لهستانی، توانست با مجموعه عکس های هوایی به نام «عوارض جانبی» برنده جایزه دوم بخش پروژه بلند مدت ورلد پرس فوتو 2014 شود.

ترجمه اختصاصی نوریاتو: «کاسپر کوالسکی» متولد ۱۹۷۷ است؛ ظاهرا می خواست آرشیتکت شود. اما انگار همان ۵ سال درس خواندن و ۴ سال وقت گذاشتن برای طراحی برایش کافی بود؛ چون در سال ۲۰۰۶ بلاخره کارش را کنار گذاشت تا به دو علاقه اصلی زندگیش برسد: پرواز و عکاسی.

به گزارش مجله نوریاتو، هم زمان خلبان و عکاس بودن به او این امکان را می دهد که کنترل بی نظیری بر هر عکس داشته باشد؛ همین است که توانسته عکس هایی از طبیعت اطرافش بگیرد که قبلاکاسپر کوالسکی مجله عکس نوریاتو مثل آنها را کسی ندیده و مناظر شهری است که به طور معمول در دیدرس نیستند.

 

نتیجه کارهایش خیالی هستند و تقریبا شبیه به نقاشی! در واقع کاسپر کوالسکی الگوها، قرینگی و عدم تقارنی که توسط انسان و طبیعت ایجاد شده، به تصویر می کشد.

 

عکس های هوایی او برنده جوایز بی شماری شده که از آن میان می توان به جایزه ورلد پرس فوتو (۲۰۰۹،۲۰۱۴)، POYi 2012 و ۲۰۱۴، جایزه بهترین فوتوژورنالیست سال ۲۰۱۳ و جایزه عکاسی جهانی سونی ۲۰۱۴ اشاره کرد.

 

کاسپر کوالسکی در گدنیای لهستان زندگی و کار می کند. اولین کتاب عکس او به نام «عوارض جانبی» اوایل ۲۰۱۴ منتشر شد.

 

در استیتمنت مجموعه «عوارض جانبی» که برنده جایزه دوم بخش پروژه بلند مدت ورلد پرس فوتو ۲۰۱۵ شد، اینطور آمده است: کاسپر کوالسکی خلبان و عکاس است. «عوارض جانبی» پروژه ای مستند درباره ارتباط پیچیده انسان و طبیعت است. عکس ها هم از روی یک پاراگلایدر و هم از یک هواچرخ (gyroplane) گرفته شده است؛ حدود ۱۵۰ متر از زمین فاصله دارند و عمدتا در مناطق اطراف گدنیا در لهستان گرفته شده اند؛ همان جایی که کوالسکی در آن زندگی می کند.

 

در این کار، کوالسکی به سوالاتی پاسخ می دهد که عمیقا برایش مهم هستند: محیط زیست طبیعی برای انسان ها چه معنی دارد؟ آیا این مناظر بکر و دست نخورده هستند؟ یا منظره ای است که تغییر کرده و با نیازهای انسان تطبیق داده شده اند؟

 

کوالسکی به کارش را به شکل نقاشی و گاهی مثل پرتره ای انتزاعی از شکل گیری تمدن ها ارائه می دهد.

 

برای کوالسکی محتوای عکس کم اهمیت تر از عکس العمل ها، بازخوردها و ایده هایی است که با دیدن عکس ایجاد می شود.

 

این عکاس لهستانی دوست دارد این پروژه نقطه شروعی برای بحث درباره خوبی ها و بدی های ارتباط بین انسان و طبیعت و همینطور ضروریت ها و موارد اختیاری این رابطه باشد.

 

کاسپر هیچ وقت دوربین را با کنترل از راه دور روی پاراگلایدر و هواچرخ (Gyroplane) نمی گذارد و هیچ وقت هم از هواپیمای بدون سرنشین استفاده نکرده است تا مجبور نباشد چیزی را توضیح دهد و نخواهد از زاویه دید دیگران سوژه هایش را به نمایش بگذارد.

 

«عوارض جانبی» بیشتر یک روش داستان گویی بصری است تا یک مجموعه عکس خاص.

 

دیدگاه شما