موضوعات مهم

ماهیگیران یخ روایت الکسی کاندراتیوف از ماهیگیران قزاقستانی

ماهیگیران یخ

ترجمه اختصاصی نوریاتو: الکسی کاندراتیوف در سال ۱۹۹۳ در بیشکک قرقیزستان متولد شد. او تحصیلات خود در رشته  Fine Art در دانشکده هنرهای زیبا در دیترویت آمریکا را نیمه کاره رها کرد و به لس آنجلس رفت. بعد از آن در شهر فابریکا در ایتالیا اقامت گرفت و اولین کتاب خود را نیز به نام تشکیلات در آنجا منتشر کرد.

 

به گزارش مجله نوریاتو، کارهای کاندراتیوف در نمایشگاه های انفرادی و گروهی و همچنین فستیوال های بین المللی به نمایش در آمده است. همچنین با خبرگزاری های معتبری همچون CNN و نشریاتی مانند نشنال جئوگرافیک همکاری دارد. کاندراتیوف مجموعه عکس های مختلفی نیز تاکنون کار کرده که یکی از آنها به نام “ماهیگیرهای یخ” درباره سردترین شهر دنیا به نام آستانه است.

 

آستانه (پایتخت کشور قزاقستان) با توجه به درجه سرما و برودت اش، به عنوان سردترین پایتخت جهان معرفی شده است. دمای هوا در زمستان تا ۵۲ درجه زیر صفر کاهش می یابد. در طول زمستان، باد از سوی شمال سیبری، تقریبا بدون هیچ مانعی به این شهر می وزد. بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و اعلام استقلال قزاقستان، شهری در شمال این کشور، در سال ۱۹۹۴ به عنوان پایتخت معرفی شد و در سال ۱۹۹۸ آستانه نام گرفت- آستانه در انگلیسی به معنی پایتخت است. این کلان شهر با یک میلیون نفر جمعیت به نظر می رسد که توهمی از معماری پست مدرن است.

 

الکسی کاندراتیوف در سال ۲۰۱۴ به آستانه رفت. در آن زمان، عکس های او متمرکز بر تحولات کشورهای آسیای مرکزی در دوران پسا شوروی بود. با این وجود، آنچه که در رودخانه منجمد ایشیم با آن مواجه شد، همان طور که در سراسر شهر آستانه نیز با آن برخورد کرده بود، کمی دربرگیرنده رویاهایی آینده مدار است. چیزی که او دید، کیسه های پلاستیکی بود که هر کدام شان توسط روحی اشغال شده بودند و تقریبا تنها چیزی که از این کیسه ها قابل تشخیص بود، عدم حرکت افرادی بود که در آن بودند. گاهی اوقات نیز اصلا نمی شد فهمید که کسی در این کسیه ها نشسته است. ماهیگیران قراق، با همدیگر این پناهگاه سیار را ساخته بودند. لایه های نازک پلاستیکی که از کیسه های برنج درست شده بود.

 

کاندراتیوف، در استیتمنت مجموعه عکس خود، توضیح می دهد که: ” من در مجموعه ماهیگیران یخ به دنبال این بودم تا علی رغم نفوذ مدرنیته به این کشور، بقایای زندگی عشایری را نشان دهم”. به این ترتیب عکس های او نه تنها پناهگاه هایی که به دقت بهم چسبیده اند را نشان می دهد بلکه می تواند نقطه عطفی بین سنت های قدیمی و آشفتگی های پست مدرن باشد.

 

 

مترجم: سعیده فراهانی

 

 

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر