موضوعات مهم

بر واقعیت های ساده تمرکز کنید عکاسی خیابانی با اوژن آتژه- 3

بر واقعیت های ساده تمرکز کنید

ترجمه اختصاصی نوریاتو: اوژن آتژه، در سال ۱۸۵۷ در فرانسه متولد شد. بسیاری او را به عنوان پدر عکاسی خیابانی می شناسند. آتژه در طول دوران جوانی اش به عنوان ملوان کار می کرد. کمی بعد به دنیای تئاتر وارد شد و در ۴۰ سالگی نیز دست از این حرفه برداشت. بعد از آن به دنبال عکاسی رفت و زندگی واقعی خود را آغاز کرد.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، سبک عکاسی آتژه ترکیبی از مستند نگاری و حدیث نفس است. با این حال باید بگوییم که انگیزه او از عکاسی هنوز برای ما ناشناخته است. او حتی خود را عکاس خیابانی نمی دانست و بیشتر به عنوان گردآورنده مستندات خود را معرفی می کرد تا عکاسی هنری.

 

کارهای اوژن آتژه از دو دیدگاه، منحصربه فرد شناخته می شود. از یک سو باید به این حقیقت اشاره کرد که آتژه، خلق کننده فهرست بصری فوق العاده ای از ثمرات فرهنگ فرانسوی در قرن نوزدهم بوده است. از سوی دیگر، او به عنوان یک عکاس مقتدر و اصیل شناخته شده است؛ عکاسی که کارهایش به عنوان معیاری در عکاسی خیابانی معرفی شده و بسیاری از عکاسان معاصر عکس هایشان را با آثار او می سنجند.

 

در این مجموعه مقاله، اریک کیم (عکاس آمریکایی) از ۶ درسی می گوید که درباره عکاسی خیابانی از اوژن آتژه آموخته است. هر روز با یکدیگر یکی از این درس ها را مرور خواهیم کرد.

 

۳٫ بر واقعیت های ساده و بی آلایش تمرکز کنید

 

نکته کاملا تحول آمیزی که در آن زمان در کارهای اوژن آتژه وجود داشت، این بود که او سوژه هایش را به حالت رمانتیک و عاشقانه ای در نمی آورد. مستقیما از آنها عکاسی می کند، بدون هیچ گونه ترفند یا فریبی. و بعد با اطمینان عکس هایش را چاپ می کند.

 

زیبایی های زیادی در زندگی وجود دارد، به ویژه در زندگی روزمره. نوعی زیبایی ذاتی در ورودی درها، دستگیره ها، الگو سنگ ها در خیابان و ریل راه آهن وجود دارد. با این حال مشکل این است که این موارد بسیار عادی شده اند و ما اغلب آنها را نادیده می گیریم.

 

حالا تصور کنید که آتژه چه کاری در آن روزگار انجام داده است. او هر روز به سوژه های معمولی زندگی روزمره با شگفتی و کنجکاوی نگاه کرده است. دوربین عظیم الجثه اش را روی سه پایه بزرگش تنظیم کرده و بعد به سوژه هایش دقت کرده است. سپس دیافراگم و سرعت شاتر را محاسبه کرده، زیر پارچه سیاه رفته و بعد نفس عمیق کشیده و عکس گرفته است. آتژه حتی وقتی از یک دستگیره معمولی درب عکس گرفته، تمام این توجه را از خود نشان داده است.

 

البته امروزه گرفتن عکس از اشیا معمولی با گوشی های اپل و تنظیمات اتوماتیک شان بسیار ساده تر است. با این حال در آن زمان، ساختار علمی و آهسته دوربین بزرگ آتژه به او این امکان را می داد تا سوژه هایش را بدون توجه به اینکه چقدر عادی هستند، زیر نظر بگیرد.

 

 

مترجم: سعیده فراهانی

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر