نگاهی به مستندهای مفهومی ریچارد موسه
مستند مفهومی؛ راهی نو در داستان گویی تصویری

ریچارد موسه مستند مفهومی مجله عکس نوریاتو
مستند مفهومی؛ راهی نو در داستان گویی تصویریReviewed by نورنگار on May 13Rating: 5.0مستند مفهومی؛ داستان گویی تصویری | مستندهای مفهومی ریچارد موسه | مجله عکس نوریاتوریچارد موسه در سال 1980 در ایرلند متولد شد. عمده شهرت او به دلیل ساخت مستندهای مفهومی متفاوتی است که درباره جنگ ساخته است. موسه در سال 2015 به عضویت آژانس عکس مگنوم درآمد.

ترجمه اختصاصی نوریاتو: ریچارد موسه در سال ۱۹۸۰ در ایرلند متولد شد. عمده شهرت او به دلیل ساخت مستندهای مفهومی متفاوتی است که درباره جنگ ساخته است. موسه در سال ۲۰۱۵ به عضویت آژانس عکس مگنوم درآمد. او برای یکی از مستندهای خود با عنوان «تحت محاصره» توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. موسه در این مستند از اشعه مادون قرمز برای خلق دیدگاهی جدید درباره جنگ استفاده کرد.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، مستند بعدی او نیز با عنوان «آینده»، موفقیت زیادی برایش داشت. او در این مستند، نگاهی متفاوت به زندگی پناهجویان آفریقایی داشته است. در این مقاله، لوئیس بوش (عکاس آمریکایی) نگاهی به مستندهای مفهومی موسه داشته و از نقاط قوت و ضعف آثار او می گوید.

 

گاهی اوقات ادغام هنر عکاسی و روزنامه نگاری «مستند مفهومی» نامیده می شود. ادغامی که منبع مشترکی از اضطراب برای هنرمندان و روزنامه نگاران محسوب می شود. برای بعضی از مستندنگاران، مستند مفهومی محلولی از حقایقی اساسی است که با ترکیب شدنش با نگرانی هایی درباره زیبایی شناسی و بازار، پایه های اصلی قواعد شان محکم تر می شود.

 

ریچارد موسه مستند مفهومی مجله عکس نوریاتو

 

از سوی دیگر برای بعضی از هنرمندان، این نوع از مستند نشان دهنده حمله به ملاک های مفهومی و اقتصادی ریشه دار و بلندمرتبه شان است. با این وجود، ادغام این دو حوزه برای طرفدارن آن، می تواند پیمان بزرگی به شمار آید.

 

مستند مفهومی راهی جدید برای نشان دادن مسائلی است که امکان نشان دادن آنها با روش های سنتی وجود ندارد. با اینحال طرفداران تند و تیز این نوع از مستندهای ترکیبی که من هم جز آنها هستم، باید درباره برخی از مسائل گوناگونی که ناخواسته این شیوه جدید به وجود می آورد، بیشتر بحث و گفتگو انجام دهند.

 

در سال ۲۰۱۳ ریچارد موسه، با تهیه ویدئویی با عنوان «تحت محاصره» همراه با کتابی به نام «پست» توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. این کار، سندی برای نشان دادن وضعیت خشونت آمیز در جمهوری دمکراتیک کنگو بود.

 

مناظر کشور کنگو در تصاویر موسه، به دلیل خاصیت شیمیایی محیطی که در آن فیلم تهیه شده، مانند محیطی بیگانه و همراه با رنگ های قرمز و زرد نشان داده شده است. تصاویری که استعاره ای ناراحت کننده از قاره آفریقا خلق کرده است. عکس هایی که به دیدگاه ماندگار اروپا درباره آفریقا به عنوان قاره ای تاریک، تداوم بخشیده است.

 

ریچارد موسه مستند مفهومی مجله عکس نوریاتو

 

مستند مفهومی هنوز از نگاه ناراحت کننده ی زیبایی شناسانه خود، رها نشده است. این درگیری می تواند چنین سوالی را ایجاد کند که آیا عکاس توانسته نگاهی کاملا مفهومی در اثر خود داشته باشد یا هنوز درگیر زیبایی شناسی عکس است. این چالش را در کار موسه نیز می توان مشاهده کرد.

 

ریچارد موسه در آخرین کار خود با عنوان «آینده»، از فرم کاملا متفاوتی برای تهیه مستند مفهومی خود استفاده کرده است. او با استفاده از یک دوربین ترموگرافی با وضوح بالا که کاربرد نظامی دارد، مستندی درباره بحران پناهندگان اروپا ساخت. موسه در این مستند مفهومی، به فیلم برداری و عکاسی از زندگی پناهندگاهی می پردازد که از سواحل شمالی آفریقا به اردوگاه های غیر رسمی پناهندگان گریخته اند.

 

ریچارد موسه مستند مفهومی مجله عکس نوریاتو

 

در ابتدا با دیدن این اثر متوجه می شوید که کار او به طرز تاریکی، زیبا است. با دیدن از طریق لنز حرارتی موسه احساس می کنید که باید به جهان دوباره نگاه کرد. به عنوان مکانی که نه تنها سرشار از نور و تاریکی است بلکه سرما و گرما در آن موج می زند.

 

جهانی که در مستند «آینده» به تصویر کشیده شده، مانند اثر دیگر موسه «تحت محاصره»؛ در محیطی عجیب و خاکستری رنگ قرار دارد. اما باید خاطر نشان کرد که این اثر زمان آینده دنیای ما را نشان نمی دهد. بلکه تصویری از هم اکنون همه ما است.

 

مترجم: سعیده فراهانی

 

 

  1. روشنک گفت:

    ممنون از مطالب عالیتون
    من تازه با سایت شما آشنا شدم و بسیار استفاده کردم، باورم نمی شد روی یک سایت فروش دوربین این طور مطالب خوبی پیدا بشه مرسی

دیدگاه شما