نگاه خود را عاقلانه انتخاب کنید شش درس درباره عکاسی از جول استرنفلد- 5

نگاه خود را عاقلانه انتخاب کنید

ترجمه اختصاصی نوریاتو: جول استرنفلد در سال ۱۹۴۴ در نیویورک متولد شد. او یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عکاسان معاصر است. عکس های رنگی بزرگ او که عنوان «چشم اندازهای آمریکایی» را دارد، یکی از تحول آمیزترین کارهای رنگی در چند دهه گذشته بوده است. زمانی که عکاسان مهم، فقط از فرمت سیاه و سفید برای عکاسی استفاده می کردند.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، رنگ عنصر مهم کارهای استرنفلد است. او در کتاب چشم اندازهای آمریکایی به بررسی منظره های تغییر یافته به دست بشر در ایالات متحده می پردازد. برای تهیه این کتاب، استرنفلد از موضوعات عادی مانند شهرهای توسعه نیافته و منظره های بی نظیر استفاده کرده است.

 

استرنفلد بعد از این کتاب، به مدت ۳ سال با فولکس واگن کوچکی به سراسر آمریکا سفر می کند و از منظره های این کشور عکاسی می کند. وقتی که او برای عکس های رنگی و بزرگ چشم انداز مشهور می شود، شروع به عکاسی خیابانی می کند. یک دوربین لیکا می خرد و به خیابان های شیکاگو و نیویورک می رود.

 

تقریبا می توان گفت جول استرنفلد در اکثر حوزه های عکاسی فعالیت داشته است. اریک کیم (عکاس آمریکایی) در مجموعه مقاله ای از شش درسی می گوید که درباره عکاسی از استرنفلد آموخته است. هر روز با یکدیگر یکی از این درس ها را مرور خواهیم کرد.

 

۵٫ نگاه خود را عاقلانه انتخاب کنید

 

از نظر من توصیف سبک عکاس ها معمولا دو موضوع اصلی را در برمی گیرد: ۱) نگاه زیبایی شناختی آنها ۲) اهمیت سوژه آنها.

 

مجموعه کارهایی که با آن اولین بار جول استرنفلد در مرکز توجه قرار گرفت، کتاب «چشم اندازهای آمریکایی» بود. به جرات می توان گفت که استرنفلد انتخاب آگاهانه ای برای عکاسی در این مجموعه، با دوربین بزرگ ۸ در ۱۰ در فرمت رنگی گرفته است.

 

اگرچه استرنفلد در ابتدا از عکاسانی که در فرمت سیاه و سفید کار می کردند، الهام گرفته بود اما از آغاز فعالیت حرفه ای خود، در قالب رنگی کار کرد. همچنین او درباره اهمیت انتخاب نگاه در عکس هایش می گوید:

 

« یک عکاس باید پالت برای خود انتخاب کند همانطور که نقاشان برای خود انتخاب می کنند.»

 

البته بخشی از نگاهی که استرنفلد روی آن تمرکز دارد، مربوط به رنگ نیز می شود. او در عکاسی رنگی از معاصران خود مانند ویلیام اگلستن، استفن شور و هلن لویت الهام گرفته است. استرنفلد در مصاحبه از علت کار کردنش در فرمت رنگی می گوید:

 

« سیاه و سفید، فرمتی انتزاعی است. با نگاه کردن به عکس های سیاه و سفید، انگار به دنیایی عجیب و غریب وارد شده اید. اما قالب رنگی، دنیای واقعی را نشان می دهد. کار عکاس رنگی ارائه سطحی از انتزاع است با آن بتواند زندگی روزمره را به تصویر بکشد.»

 

مترجم: سعیده فراهانی

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر