موضوعات مهم

حسین فاطمی و مسمومیت فضای فتوژورنالیسم روایت بنجامین چسترتون از جنجال های مجموعه «یک سفر ایرانی»

حسین فاطمی و مسمومیت فضای فتوژورنالیسم

ترجمه اختصاصی نوریاتو: تور سالیانه عکس های جنجالی فتوژورنالیست ایرانی، حسین فاطمی به پایان رسیده است. در سالی قرار داریم که به اخبار جعلی هرگز توجه دقیقی نشد. به همین منظور بهتر است که بعضی از تصمیمات درک نشدنی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. تصمیماتی که به آثار فاطمی چنین پلتفرم عظیمی برای فریب دادن بخشیده است.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، در قلب این داستان، زنی ایرانی وجود دارد که می گوید فاحشه نیست درصورتی که گروهی از افراد او را فاحشه نامیدند. به این دلیل که وقتی پای زنان به میان می آید، مردان ایرانی در ورد پرس فتو بهتر از بقیه می فهمند. آنها بدن برهنه این زن را به نمایش می گذارند درحالیکه همزمان خودشان اعتراف می کنند که هیچ ایده ای ندارند مبنی بر اینکه آیا این عکس یا توضیح آن می تواند حقیقت داشته باشد یا خیر. آنها در عموم مردم اعلام می کنند که این زن حتی ارزش صحبت کردن را هم نداشت که ما بخواهیم بفهمیم اصلا فاحشه هست یا نیست.

 

این روایت، فضای مسمومی دارد. شما نمی توانید آن را بپذیرید حتی اگر حسین فاطمی آن را انجام داده باشد.

 

حسین فاطمی عکاس ایرانی با استعدادی است که اکنون در آمریکا زندگی می کند. کارهای او به طور گسترده ای در نشریاتی معتبری همچون نیویورک تایمز و تایم منتشر شده است. در سال ۲۰۱۷ جایزه دوم ورلدپرس فوتو را برای مجموعه «یک سفر ایرانی» به دست آورد. مجموعه ای قدرتمند از عکس هایی که وجهی از ایران را نشان می دهد که در غرب تاکنون مشاهده نشده است.

 

این مجموعه عکس، سکویی برای فاطمی شد تا موضوعاتی را به تصویر بکشد که گویی تطابقی با واقعیت ندارد. در سال گذشته نزدیک به ۴ میلیون نفر این مجموعه را در فرمت چاپ شده در نمایشگاه ورد پرس فتو مشاهده کردند و تعداد بیشتری از افراد نیز آن را به صورت آنلاین دیدند. اما همه با دیدن این عکس ها خوشحال نشدند.

 

اولین ادعایی که درباره این عکس مطرح شد از سوی رامین طلایی بود. او به صورت خصوصی مدرکی را برای ورلدپرس فوتو فرستاد مبنی بر اینکه چگونه کار فاطمی بیشتر تخیلی است تا حقیقی. این گزارش بسیار دقیق و بر اساس شهادت برخی از افرادی بود که در عکس های فاطمی حضور داشتند و همین طور عکاسانی که با او کار کرده بودند. در واکنش به این مدارک، ورلدپرس فوتو به بخش تحقیقات، ماموریتی برای کشف حقیقت داد.

 

در آخر ورلدپرس فوتو به فاطمی این اجازه را داد تا جایزه اش را حفظ کند اما با توجه به قدرت شواهد، رامین طلایی این نتیجه را نپذیرفت و تصمیم گرفت تا اتهامات خود را به طور عمومی مطرح سازد. او جزئیات متقاعد کننده ای را در سه عنوان اصلی در ارتباط با این مجموعه عکس مطرح ساخت:

 

۱٫ فاطمی عکس هایی از یک مهمانی خصوصی شنا را به تصویر کشیده است؛ جایی که مهمان ها الکل مصرف کرده بودند، و بدون رضایت تمام کسانی که در آن مهمانی بودند و او هم کاملا آنها را نمی شناخته، تصمیم گرفته تا عکس ها را به فروش برساند و به صورت آنلاین نیز به اشتراک بگذارد.  یکی از زن های حاضر در مهمانی پس از انتشار عکس به آژانس عکسی که فاطمی در آن کار می کند، پانوس، شکایت کرد. پانوس نیز یکی از عکس ها را حذف کرد. هرچند هنوز هم این عکس را می توان در اینترنت پیدا کرد.

 

۲٫ بسیاری از عکس های فاطمی چیده شده اند و توضیحات شان عمدا گمراه کننده هستند.

 

۳٫ تصویر فاحشه ای که او گرفته نیز ساختگی و جعلی است.

 

یکی از عکس هایی که حسین فاطمی در مجموعه «یک سفر ایرانی» کار کرده، تصویر زن برهنه ای است که رو به دیوار دراز کشیده و خوابیده است. او در توضیح این عکس نوشته است: « تهران، ایران، زن برهنه با تتویی در پایین ستون فقراتش، دراز کشیده روی تخت. زن فاحشه ای که برای بزرگ کردن دو فرزندش مجبور به تن فروشی است.»

 

طلایی در ابتدا صحبتی با خود این زن انجام نداده بود و فقط با عکاسی که در این صحنه با فاطمی کار کرده بود، گفتگویی داشت. اما کمی بعد با آن زن نیز گفتگو کرد. طلایی در این زمینه می گوید: « آن زن برای من توضیح داد که فرد خلاقی است و علاقه مند بوده تا عکاسی را از علی و فاطمی یاد بگیرد. او درباره این عکس گفت که هرچیزی که در تصویر می بینید کاملا ساختگی است. او اصلا فکرش را هم نمی کرده که از این عکس با چنین توضیح گمراه کننده ای استفاده شود و او را به عنوان فاحشه ای معرفی کنند که باید فرزندانش را سیر کند.»

 

«او گفت که در آن زمان زندگی سختی داشته اما هرگز فاحشه نبوده. مینو (اسم واقعی او نیست) توضیح داد که در زمان عکس نزدیک به چهار سال بود که از تنها دخترش جدا مانده بود. او نمی دانست که چرا فاطمی چنین چیزی را برای عکس نوشته است. مینو در آن زمان اصلا نمی دانست دخترش کجا است که بخواهد هزینه های زندگی اش را بدهد.»

 

ورلدپرس فوتو دلیل صحبت نکردن با زنی که در تصویر است را این گونه توضیح می دهد:

 

« با توجه به قادر نبودن به تایید هویت این شخص، هر مصاحبه ای با این زن بی نتیجه خواهد بود.»

 

با خواندن این مطالب به این موضوع فکر خواهید کرد که چرا ورلدپرس فوتو مجموعه ای از عکس هایی را به نمایش گذاشت که قابل تایید نبود. به یاد داشته باشید که تاکنون عکس های فاطمی در بسیاری از نشریات معتبر منتشر شده است. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که اگر ورلدپرس فوتو بخواهد این جایزه را پس بگیرد به این معنا است که اعتراف کند تحقیقات شان نتوانسته حقیقت یا دروغ کارهای فاطمی را تشخیص دهد یا بدتر از آن تصمیم گرفته است تا چشم بر حقیقت ببندد.

 

نوشته: بنجامین چسترتون

مترجم: سعیده فراهانی

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نظرات کاربران ( 8 نظر )
  • ناصر عقیلی 2018-02-17 در 09:11

    خیلی خوشحالم که بالاخره جو حاکمیت افکار کثیف و سو استفاده گرانه این شخص که متاسفانه عکاسهای جوان بسیاری را گمراه کرد با حرکت خوب شما شکست تا دیگر شاهد این رسوایی ها و امثال ایشان نباشیم.
    درود بر نورنگار و به امید پیشرفت عکاسی صادقانه در ایران

    پاسخ دادن
  • یک عکاس ایرانی 2018-02-17 در 10:43

    درود به نورنگار و مجله نوریاتو که دنبال کشف حقیقت است.
    از مبارزه جانانه شما علیه سیاهنمایی و تلخنمایی بسیار خوشحالم.

    امضاء
    یک عکاس ایرانی

    پاسخ دادن
  • مرتضی نیکوبذل 2018-02-17 در 18:20

    خدا رو شکر که انسان هایی هم هستند که بدون تهمت حسادت زدن به کسی راجع به جعلی بودن این مجموعه صحبت کردند. امیدوارم کسانی که به من بعد از نوشتن نامه به ورلدپرس فوتو گفتند که به فاطمی حسادت می کنم متوجه بشن که دیر یا زود دست عکاس دروغ گو رو خواهد شد و رو سیاهی می‌ماند به زغال.

    پاسخ دادن
  • عثمان 2018-02-18 در 17:16

    خجالت اور است
    با این همه رسوایی از رو هم نمیره بازم در خال گمراه کردن عکاسان جوان شهرستانی هست و ورکشاپ هم میزاره
    همه میدونن وردپرس بخاطر ابروی خودش جایزه رو پس نکرفت ولی این بابا هنوز فکر میکنه باید ورکشاپ بزاره دوستانی که شرکت میکنن در لایو های این بابا لینک این مقاله رو براش بفرستند بخونه بفهمه که ابروی عکاسی ایران رو بُرده و دست از این ژانگوار بازی ورداره

    پاسخ دادن
  • صمد 2018-02-19 در 09:49

    ممنون از نوریاتو که بدون هراس از تخریب ها و تهمت ها در پی اصلاح آسیب های عکاسی ایران است. کاش این افراد حالا که به ویزا و پناهندگیشان رسیده اند دست از سر ایران و خصوصا عکاسهای جوان بردارند. آسیبی که این رویکرد متقلبانه به اعتبار عکاسی ایران زده است متاسفانه جبران شدنی نیست

    پاسخ دادن
  • Kaveh 2018-02-25 در 11:32

    این اقا ظاهرا فکر میکنه خیلی عکاس خوبیه با کپی کردن کارای دیگران و با شالاتانیزم کاراش رو جلو میبره
    جدیدا یک عکاس استرالیایی به ایران امده و داره با سوژه های فیک این مجموعه مصاحبه میکنه و ویدیو میگیره امیدوارم با بیرون امدن این فیلم ابروی ورلد پرس هم بره تا دیگه مخفیکاری نکنه

    پاسخ دادن
  • یک ایرانی 2018-03-12 در 14:19

    حقیقت همیشه تلخ بوده و هست.چرا با خود رو راست نیستیم؟چرا؟موضوعاتی که آقای فاطمی عکاسی کرده واقعا وجود دارد و روزانه در اطرافمان نمونه های مختلفی ازآنها را میبینیم و حتی شاید بدتر از اینها را.اگر هیچ کدام از این اتفاقات، روزانه در یک کشور ۸۰ میلیون نفری اصلا اتفاق نمی افتد آن موقع می توانید فاطمی را محکوم کنید و حتی ورلد پرس فوتو را.اما متاسفانه مجبورم بگویم که وجود دارد و بسیار نیز هست.لطف کنید خودتان را گول نزنید هموطنان عزیز.خوبی و بدی همه جا هست.یکی خوبی را میبیند و ثبت میکند و یکی هم بدی را میبیند و ثبت میکند و اقای فاطمی عزیز هم بدی را دیده و ثبت کرده.موفق هم بوده چون عکاس پرکاری هست.قرار نیست همه از خوبی ها عکاسی کنند و یا چهره ایران همیشه در جهان خوب نشان داده شود.از مجله نوریاتو هم خواهش میکنم سوگیری سیاسی نکند و علمی قضاوت کند و البته منطقی.با تشکر

    پاسخ دادن
    • ابراهیم حیدری 2018-03-13 در 10:11

      دوست عزیز ایرانی، بنده و همکارانم در مجله عکس نوریاتو، تنها دغدغه ای که نداریم دغدغه سیاست است. درست می فرمایید که «حقیقت همیشه تلخ بوده و هست» اما حقیقتی که صادقانه و بدون دخل و تصرف ثبت و روایت شود. کسی هم نه به آقای فاطمی و نه هیچ عکس دیگر نگفته که فقط از زیبایی ها عکس بگیرید، بلکه مساله اصلی بر سر صداقت حرفه ای در عرصه فتوژورنالیسم است وگرنه هر عکاسی در انتخاب و پرداخت سوژه عکاسی خود آزاد و مخیر است. اگر بار دیگر مقاله را مطالعه بفرمایید، تایید می فرمایید که ایرادات وارده به مجموعه «یک سفر ایرانی» نه از به لحاظ تکنیک است و نه محتوا، بلکه تمامی منتقدان داخلی و بین المللی به ایشان از منظر جعل واقعیت، ارائه عکسهای ساختگی به عنوان عکس مستند، ارائه اطلاعات غیرواقعی در قالب کپشن و استیتمنت، انتشار تصاویر حریم خصوصی افراد بدون اجازه نامه کتبی و در یک کلام زیر پا گذاشتن تمامی اصول حرفه ای و اخلاقی است. به شما اطمینان می دهم نگاه و خط مشی نوریاتو همواره مبتنی بر اصول حرفه ای عکاسی بوده و هرگز به سیاست آلوده خواهد شد.

پربازدیدترین ها