موضوعات مهم

عکاسی پرتره را فراموش نکنید 15 درسی که درباره عکاسی از هنری کارتیه برسون آموختم- 11

عکاسی پرتره را فراموش نکنید

ترجمه اختصاصی نوریاتو: هنری کارتیه برسون یکی از اولین عکاسان خیابانی جهان است. به دلیل نقش اساسی او در ابداع و گسترش فتوژورنالیسم، به او لقب پدر عکاسی خبری را داده اند. برسون در سال ۱۹۰۸ در فرانسه متولد شد. او با دوربین مشهور لیکا ۳۵ میلی متری خود به نقاط مختلفی از دنیا سفر می کرد و صحنه ها را با صبر و تامل زیادی به تصویر می کشید.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، کتاب‌های فراوانی از کارتیه برسون در دهه‌های ۶۰ و ۵۰ میلادی چاپ شد که معروف‌ترین آنها «لحظه قطعی» نام دارد. در این کتاب متوجه می شوید که برسون فقط یک عکس از یک صحنه نمی گرفت. اگر صحنه خوبی می دید، بر روی آن کار می کرد. گاهی اوقات ۲۰ عکس از یک صحنه می گرفت و بهترین عکس ممکن از آن صحنه را انتخاب می کرد.

 

یکی از جذاب ترین موضوعات درباره کارتیه برسون این است که او عمیقا به نقاشی علاقه مند بود. در حقیقت عکاسی را راهی برای کشیدن «طرح های فوری» یافته بود. می توان گفت که او در درون خود به دنبال این بود تا تماما وقت اش را به نقاشی اختصاص دهد. اما عکاسی را نیز به عنوان ندایی از دورن خود یافته بود.

 

بعضی از منتقدان، هنری کارتیه برسون را فردی فراتر از یک شکارچی لحظات نمی‌دانند. اینکه یک عکاس با دوربینی معمولی فقط به ثبت لحظات بپردازد، ممکن است فکر شکار لحظه‌ای و تصادفی را به ذهن مخاطب منتقل کند. اما بهتر است بدانیم والاترین نکته کار برسون نگرش ژرف به احساسات و ویژگیهای انسان و نشان دادن آنها در قاب تصویر بوده است.

 

اریک کیم (عکاس آمریکایی) در این مجموعه مقاله از پانزده درسی می گوید که درباره عکاسی از هنری کارتیه برسون آموخته است. هر روز با یکدیگر یکی از این درس ها را مرور خواهیم کرد.

 

۱۱٫ عکاسی پرتره را فراموش نکنید

 

در سال ۱۹۹۹ مجموعه مقالات هنری کارتیه برسون در حوزه عکاسی در کتابی با عنوان «چشم ذهن» گردآوری و منتشر می شود. او در این کتاب توصیه های فوق العاده ای درباره عکاسی پرتره دارد:

 

۱)از محیط اطراف سوژه عکاسی کنید

 

یکی از مهم ترین درس هایی که در حوزه عکاسی پرتره از هنری کارتیه برسون آموختم، اهمیت عکاسی از محیط اطراف سوژه است. من معمولا از سوژه های خود با پشت زمینه ای خالی پرتره می گرفتم اما بعد از مدتی اهمیت عکاسی از محیط اطراف آنها را متوجه شدم. در حقیقت محیطی که سوژه در آن قرار گرفته می تواند به نوعی شخصیت سوژه را نیز به تصویر بکشد. برسون در این زمینه می گوید:

 

« اگر عکاس این فرصت را داشته باشد که بازتابی حقیقی از جهان یک فرد ارائه دهد- چه جهان بیرونی و چه جهان درونی-لازم است که سوژه پرتره در موقعیتی کاملا طبیعی قرار بگیرد. ما باید به محیطی که سوژه را احاطه کرده، احترام بگذاریم.»

 

۲)کاری کنید که سوژه، دوربین را فراموش کند

 

یکی دیگر از توصیه های مهم برسون در این زمینه این است که فرآیند عکاسی شما باید به اندازه ای طولانی و ساده باشد که سوژه فراموش کند اصلا دوربینی وجود دارد. او پیشنهاد می کند در این موقعیت ها از تجهیزات عکاسی استفاده نکنید تا سوژه احساس راحتی داشته باشد.

 

۳)از حالت های چهره عکاسی کنید

 

کارتیه برسون در این زمینه به ما توصیه می کند که اولین حالتی که از چهره سوژه دریافت می کنید معمولا بهترین حالت او است. گاهی اوقات بهتر است زمان زیادی صرف کنید و با سوژه خود زندگی کنید تا بتوانید بهترین حالت چهره او را به دست بیاورید.

 

۴) هر پرتره ای که می گیرید پرتره ای از خود شما است

 

درست است که یک هویت مشخص در تمام پرتره هایی که عکاس به تصویر می کشد، وجود دارد اما ردی از هویت خود عکاس نیز در پرتره ها قابل تشخیص است.

 

 

مترجم: سعیده فراهانی

 

 

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر