موضوعات مهم

به ترکیب بندی عکس دقت کنید 15 درسی که درباره عکاسی از هنری کارتیه برسون آموختم- 12

به ترکیب بندی عکس دقت کنید

ترجمه اختصاصی نوریاتو: هنری کارتیه برسون یکی از اولین عکاسان خیابانی جهان است. به دلیل نقش اساسی او در ابداع و گسترش فتوژورنالیسم، به او لقب پدر عکاسی خبری را داده اند. برسون در سال ۱۹۰۸ در فرانسه متولد شد. او با دوربین مشهور لیکا ۳۵ میلی متری خود به نقاط مختلفی از دنیا سفر می کرد و صحنه ها را با صبر و تامل زیادی به تصویر می کشید.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، کتاب‌های فراوانی از کارتیه برسون در دهه‌های ۶۰ و ۵۰ میلادی چاپ شد که معروف‌ترین آنها «لحظه قطعی» نام دارد. در این کتاب متوجه می شوید که برسون فقط یک عکس از یک صحنه نمی گرفت. اگر صحنه خوبی می دید، بر روی آن کار می کرد. گاهی اوقات ۲۰ عکس از یک صحنه می گرفت و بهترین عکس ممکن از آن صحنه را انتخاب می کرد.

 

یکی از جذاب ترین موضوعات درباره کارتیه برسون این است که او عمیقا به نقاشی علاقه مند بود. در حقیقت عکاسی را راهی برای کشیدن «طرح های فوری» یافته بود. می توان گفت که او در درون خود به دنبال این بود تا تماما وقت اش را به نقاشی اختصاص دهد. اما عکاسی را نیز به عنوان ندایی از دورن خود یافته بود.

 

بعضی از منتقدان، هنری کارتیه برسون را فردی فراتر از یک شکارچی لحظات نمی‌دانند. اینکه یک عکاس با دوربینی معمولی فقط به ثبت لحظات بپردازد، ممکن است فکر شکار لحظه‌ای و تصادفی را به ذهن مخاطب منتقل کند. اما بهتر است بدانیم والاترین نکته کار برسون نگرش ژرف به احساسات و ویژگیهای انسان و نشان دادن آنها در قاب تصویر بوده است.

 

اریک کیم (عکاس آمریکایی) در این مجموعه مقاله از پانزده درسی می گوید که درباره عکاسی  از هنری کارتیه برسون آموخته است. هر روز با یکدیگر یکی از این درس ها را مرور خواهیم کرد.

 

۱۲٫ به ترکیب بندی عکس دقت کنید

 

هنری کارتیه برسون برای تعصب و اشتیاقش به ترکیب بندی در عکس، شهرت زیادی دارد. او درباره ترکیب بندی نکات زیادی می تواند به ما بیاموزد. از جمله:

 

۱) از طریق ترکیب بندی با سوژه ارتباط برقرار کنید

 

ترکیب بندی برای هنری کارتیه برسون راهی برای ارتباط برقرار کردن با سوژه عکس است. او در این زمینه می گوید: « یک عکس فقط در صورتی که ترکیب بندی درست و دقیقی داشته باشد، می تواند با سوژه خود ارتباط برقرار کند. عکاسی به شناخت دقیق ریتم سوژه ها نیاز دارد. آنچه که ترکیب بندی در عکاسی انجام می دهد هدایت چشم برای تمرکز بر روی سوژه ای خاص است. این امر به معنای از بین بردن حواس پرتی است. از آنچه که ممکن است تمرکز بیننده را از موضوع مورد نظر منحرف سازد، عکاسی نکنید.

 

۲)از لحظه قطعی عکاسی کنید

 

همزمان با جاری بودن جهان اطراف ما، لحظه ای می تواند وجود داشته باشد که در آن تمام عناصر به نوعی تعادل برسند. کارتیه برسون در نظریه معروف خود تحت عنوان لحظه قطعی به عکاسی از چنین لحظه ای اشاره دارد. در عکاسی باید به دنبال چنین لحظه ای بود.

 

۳) صحنه ها را ارزیابی کنید و زاویه دید خود را تغییر دهید

 

وقتی زمان ترکیب بندی می رسد، تغییر دادن زاویه دید نکته کلیدی ای می تواند باشد. باید دائما صحنه را ارزیابی کنید. گاهی اوقات با حرکت دادن سرتان حتی در حد یک میلی متر می توانید دید بهتری پیدا کنید.

 

مترجم: سعیده فراهانی

 

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر