موضوعات مهم

در فرمت رنگی عکاسی کنید 15 درسی که درباره عکاسی از هنری کارتیه برسون آموختم- 13

در فرمت رنگی عکاسی کنید

ترجمه اختصاصی نوریاتو: هنری کارتیه برسون یکی از اولین عکاسان خیابانی جهان است. به دلیل نقش اساسی او در ابداع و گسترش فتوژورنالیسم، به او لقب پدر عکاسی خبری را داده اند. برسون در سال ۱۹۰۸ در فرانسه متولد شد. او با دوربین مشهور لایکا ۳۵ میلی متری خود به نقاط مختلفی از دنیا سفر می کرد و صحنه ها را با صبر و تامل زیادی به تصویر می کشید.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، کتاب‌های فراوانی از کارتیه برسون در دهه‌های ۶۰ و ۵۰ میلادی چاپ شد که معروف‌ترین آنها «لحظه قطعی» نام دارد. در این کتاب متوجه می شوید که برسون فقط یک عکس از یک صحنه نمی گرفت. اگر صحنه خوبی می دید، بر روی آن کار می کرد. گاهی اوقات ۲۰ عکس از یک صحنه می گرفت و بهترین عکس ممکن از آن صحنه را انتخاب می کرد.

 

یکی از جذاب ترین موضوعات درباره کارتیه برسون این است که او عمیقا به نقاشی علاقه مند بود. در حقیقت عکاسی را راهی برای کشیدن «طرح های فوری» یافته بود. می توان گفت که او در درون خود به دنبال این بود تا تماما وقت اش را به نقاشی اختصاص دهد. اما عکاسی را نیز به عنوان ندایی از دورن خود یافته بود.

 

بعضی از منتقدان، هنری کارتیه برسون را فردی فراتر از یک شکارچی لحظات نمی‌دانند. اینکه یک عکاس با دوربینی معمولی فقط به ثبت لحظات بپردازد، ممکن است فکر شکار لحظه‌ای و تصادفی را به ذهن مخاطب منتقل کند. اما بهتر است بدانیم والاترین نکته کار برسون نگرش ژرف به احساسات و ویژگیهای انسان و نشان دادن آنها در قاب تصویر بوده است.

 

اریک کیم (عکاس آمریکایی) در این مجموعه مقاله از پانزده درسی می گوید که درباره عکاسی از هنری کارتیه برسون آموخته است. هر روز با یکدیگر یکی از این درس ها را مرور خواهیم کرد.

 

۱۳٫ در فرمت رنگی عکاسی کنید

 

هنری کارتیه برسون در طول عمر خود، تمام کارهای جدی خود را در فرمت سیاه و سفید به تصویر کشید. او بنا به دلایل مختلفی سیاه و سفید را ترجیح می داد اما در اواخر عمر خود به این حقیقت دست یافته بود که عکاسی رنگی نیز قابلیت های خاص خود را دارد.

 

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که کارتیه برسون درباره فرمت رنگی چه فکری داشت؟

 

برسون فرمت سیاه و سفید را راهی برای تغییر شکل دادن و انتزاعی ساختن جهان می داند. از سوی دیگر فرمت رنگی را علت از بین رفتن تمرکز در عکس می دانست. او فکر می کرد در فرمت رنگی عکاسان بیشتر نگران رنگ خواهند بود تا به تصویر کشیدن احساسات بشری و لحظه های تاثیرگذار. برسون در جایی این جمله را در نقد فرمت رنگی بیان کرد: «جهان به اندازه کافی پیچیده است چرا با رنگ زرد پیچیده تر شود؟»

 

هنری کارتیه برسون این نقد را در اوایل ظهور فرمت عکاسی رنگی عنوان کرد. در حقیقت در آن دوران، سرعت فیلم های رنگی بسیار پایین بود و کار را برای عکاسان برای به تصویرکشیدن لحظه قطعی یا حرکات سریع و ژست ها سخت می کرد. اما فرمت سیاه و سفید این مشکل را نداشت.

 

اما با تمام این نکات، کارتیه برسون ذهن بازی نسبت به موضوعات مختلف در این جهان داشت و به طور کل عکاسی رنگی را رد نمی کرد. و حتی توصیه های مهمی در این حوزه به عکاسان داشت. از جمله: به کار بردن کنتراست همزمان برای جلوگیری از تاثیرگذاشتن رنگ ها بر یکدیگر.

 

مترجم: سعیده فراهانی

 

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر