گفتگویی با لارس بوئرینگ؛ مدیر عامل بنیاد ورلدپرس فوتو درباره بهترین عکس سال
دستکاری عکس ها و اخبار جعلی فقط در ورلدپرس فوتو اتفاق نمی افتد

لارس بوئرینگ مجله عکس نوریاتو
دستکاری عکس ها و اخبار جعلی فقط در ورلدپرس فوتو اتفاق نمی افتدReviewed by نورنگار on Apr 14Rating: 5.0دستکاری عکس ها و اخبار جعلی فقط در ورلدپرس فوتو اتفاق نمی افتد | مجله عکس نوریاتولارس بوئرینگ مدیرعامل ورلدپرس فوتو، در ماه ژانویه 2015، درست قبل از اینکه بهترین عکس سال را معرفی کنند، به این مجموعه پیوست. جایزه بهترین عکس آن سال، جایزه ای همراه با مسائل بسیار زیادی بود.

ترجمه اختصاصی نوریاتو: لارس بوئرینگ مدیرعامل ورلدپرس فوتو، در ماه ژانویه ۲۰۱۵، درست قبل از اینکه بهترین عکس سال را معرفی کنند، به این مجموعه پیوست. جایزه بهترین عکس آن سال، جایزه ای همراه با مسائل بسیار زیادی بود. در آن سال، مشخص شد بیش از ۲۰ درصد از شرکت کنندگانی که به دورنهایی راه یافته بودند، دست کاری زیادی در عکس هایشان داشتند. به همین دلیل عکس های آنها، فاقد صلاحیت شناخته شد و از ادامه مسابقه محروم شدند.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، بوئرینگ به همین دلیل از آن سال به بعد قانون جدیدی برای داوطلبان به اجرا درآورد. قانونی مبنی بر اینکه عکس هایی که برای جایزه عکس سال ۲۰۱۶ معرفی می شوند، باید کاملا مورد بررسی قرار بگیرند. این عکس ها باید مورد تایید قرار می گرفتند که کمترین دستکاری در آنها رخ داده است.

 

لارس بوئرینگ در این زمینه در گفتگو با مجله bjp می گوید:« امسال مسئله دستکاری در همان حدی است که در سال ۲۰۱۶ مطرح بوده است. اما هنوز هم قابلیت مطرح شدن به عنوان یک چالش بسیار بزرگ رسانه ای را دارد.»

 

او ادامه می دهد: «دستکاری عکس ها و اخبار جعلی فقط در ورلدپرس فوتو اتفاق نمی افتد. باید بگویم که این امر تبدیل به صنعتی بزرگ شده و نیاز دارد تا بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.»

 

گزارش کامل مسابقه امسال در تاریخ ۲۷ فوریه منتشر خواهد شد. اما همزمان جنجال جدیدی نیز به وجود آمده است. عکس مستندی که وقوع قتلی را در یک کنفرانس مطبوعاتی به تصویر کشید، می توانست برنده عکس سال ۲۰۱۸ باشد اما توسط هیات منصفه به ریاست استوارت فرنکلین تایید نشد. فرانکلین استدلال می کند که این تصویر، سوء استفاده تروریستی از رسانه ها را در یک کنفرانس مطبوعاتی نشان می دهد و بنابراین نباید به آن فضای بیشتری برای تبلیغ داد.

 

اما بوئرینگ چنین سخت گیری ای ندارد. او در این زمینه می گوید: «هر عمل تروریستی می تواند نوعی سوءاستفاده از رسانه و جامعه باشد. تروریست ها می دانند که رسانه ها به این مسائل توجه می کنند و می خواهند اولین نفری باشند که حادثه ای را منتشر می کند. برای من این امر مصداق خبر جعلی و دستکاری شده نیست. اخبار جعلی برای من اخباری هستند که در آن دولت ها تلاش می کنند حقایق، چهره ها و هرچه را که دوست ندارند، پنهان سازند.»

 

بوئرینگ ادامه می دهد: «ما در ورلدپرس فوتو احساس می کنیم که هرگز تحت این فشار نبوده ایم که همه چیز را در عکاسی وارد کنیم. عکاسی محدوده وسیعی دارد. شما می توانید از هر چیزی عکاسی کنید اما زمانی که فتوژورنالیست می شوید فقط باید بر روی موضوعات خاصی از عکاسی کار کنید.»

 

او همچنین این نکته را مطرح می کند: « فکر می کنم باید بگویم که جایزه عکس سال، جایزه ای برای عکسی است که توانسته رخداد خبری مهمی را به تصویر بکشد. اما ما نباید این رخداد را قضاوت کنیم. فقط باید به عکس توجه کنیم. اگر بخواهیم هر رخدادی را قضاوت کنیم و این فکر را داشته باشیم که رسانه ها در اتفاقات بزرگی که رخ می دهد، دستی دارند، اصلا نباید حمله هوایی به برج های دوقلو آمریکا را پوشش می دادیم.»

 

بوئرینگ این دغدغه را در ذهن دارد که بنیاد ورلدپرس فوتو را تبدیل به محلی برای بحث و گفتگو کند. در حال حاضر این بنیاد در حال تصمیم گیری درباره موضوعات قابل گفتگو در فستیوال ها و رویدادهای عکاسی خود است. اما سوالات و دغدغه های بیشتری نیز برای بوئرینگ مطرح است. او در این باره می گوید: « من فکر می کنم جنسیت یکی از موضوعات مهم در این بنیاد است. در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از شرکت کنندگان ما زنان هستند. و این قطعا مسئله است که می خواهیم به آن بپردازیم. عکاسان با استعداد زن زیادی داریم اما افتضاح است که بسیاری از آنها اصلا شانسی برای دیده شدن ندارند. از میان این جمعیت کمی از زنان که در مسابقه امسال شرکت کرده اند، بسیاری اهل آمریکای شمالی و اروپا هستند. می توانم بگویم که اصلا عکاسی زنی از آفریقا نداشته ایم.»

 

مترجم: سعیده فراهانی

 

دیدگاه شما