مناظره ماگدالنا هررا با توماس بوربرگ و هلن گیلکس درباره داوری ورلدپرس فوتو 2018
چه چیزی باعث برنده شدن یک عکس در ورلدپرس فوتو می شود؟

ورلدپرس فوتو 2018 ماگدلنا هررا توماس بوربرگ هلن گیلکس مجله عکس نوریاتو
چه چیزی باعث برنده شدن یک عکس در ورلدپرس فوتو می شود؟Reviewed by نورنگار on Apr 18Rating: 5.0چه چیزی باعث برنده شدن یک عکس در ورلدپرس فوتو می شود؟ | مجله عکس نوریاتوورلدپرس فوتو در میان معتبرترین رقابت ها در حوزه عکاسی قرار دارد. چه چیزی باعث می شود تا عکسی به مرحله برنده شدن برسد؟ آیا عکس های برگزیده معمولا شامل روایتی منفی هستند؟ این ها سوالاتی که سایت Canon Europe در گفتگویی با سه نفر از اعضای هیئت ژوری ورلدپرس فوتو مطرح کرده است.

ترجمه اختصاصی نوریاتو: ورلدپرس فوتو در میان معتبرترین رقابت ها در حوزه عکاسی قرار دارد. چه چیزی باعث می شود تا عکسی به مرحله برنده شدن برسد؟ آیا عکس های برگزیده معمولا شامل روایتی سیاه و منفی هستند؟ این ها سوالاتی که سایت Canon Europe در گفتگویی با سه نفر از اعضای هیئت ژوری ورلدپرس فوتو مطرح کرده است.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، در این گفتگو تلاش می شود تا این نکته مشخص شود که چه چیزی مورد توجه هیئت ژوری در رقابت های سال ۲۰۱۸ ورلدپرس فوتو بوده است. این سه نفر، ماگدالنا هررا مدیر بخش عکس مجله Geo فرانسه و رییس هیات داوران ورلدپرس فوتو ۲۰۱۸، توماس بوربرگ (رییس بخش عکس Politiken – دانمارک) و هلن گیلکس (مدیر کتابخانه عکس طبیعت) را شامل می شود.

 

توماس بوربرگ: من تاکنون عکس هایی را دیده ام که در این رقابت شرکت نکرده اند. این رقابت نشان دهنده صنعت عکاسی و سالی است که گذشت اما در عین حال می تواند نشان دهنده این امر هم نباشد. زیرا داستان های زیادی در بیرون از این رقابت وجود دارند که تاکنون در ورلدپرس فوتو شرکت نکرده اند.

 

هلن گیلکس: من فکر می کنم این درک در میان عکاسان وجود دارد که تنها روایت ها سخت و دردناک، می تواند در ورلدپرس فوتو برنده شود. اما ما در این رقابت به دنبال نگاه های مثبت نیز هستیم.

 

ماگدالنا هررا: تصاویر برنده عکس سال معمولا در بخش اخبار عمومی و اخبار لحظه ای بوده است. بخش هایی که معمولا جنگ و درگیری را منعکس می کند اما روایت های زیادی را نیز مشاهده کرده ایم که نگاه منفی کمتری داشته اند. به عنوان مثال در بخش پروژه های بلندمدت، انواع مختلفی از روایت ها را داریم به این دلیل که این پروژه ها به مدت ۳ یا ۴ سال طول می کشند و عکاس مجبور است که زمان زیادی را برای ثبت وجوه مختلف زندگی در روایتش سپری کند.

 

توماس بوربرگ: موضوع، روایت های مثبت یا منفی نیست. بیشتر درباره احساسی است که در دل تان دارید. من فکر می کنم داستان های قدرتمند- معمولا داستان های منفی- تاثیر بیشتری بر روی ما دارند.

 

آیا در رقابت امسال عکس هایی نیز وجود داشت که شبیه عکس های برنده در سال گذشته باشد؟

 

هلن گیلکس: کپی های زیادی از سبک هایی که در رقابت های گذشته برنده شده بودند، در رقابت امسال وجود داشت. اما من فکر می کنم که اکثر شرکت کنندگان به طور جدی وارد رقابت شده بودند و می دانستند که باید با موضوعی جدید و متفاوت با گذشته بیایند.

 

توماس بوربرگ: اگر با روایت بزرگی مواجه باشیم، مانند بحران روهینگیا یا بحران پناهندگان در اروپا، متوجه می شویم که همه عکاسان تمایل دارند تا به مکانی مشابه بروند به این دلیل که روزنامه ها و مجلات آنها را به آنجا می فرستند. اما برخی از عکاسان خوب عمل می کنند و از زاویه ای داستان را روایت می کنند که کسی مشاهده نکرده است.

 

 در زمان داوری، در مقابل نگاه زیبایی شناسانه عکس چه وزنی به روایت عکس می دهید؟

 

توماس بوربرگ: این امر به عکسی که می بینیم و همچنین به بحثی که در درون هیئت ژوری رخ می دهد، بستگی دارد. یکی از چیزهایی که درباره هیئات ژوری ورلدپرس فوتو می پسندم این است که همه ما در آن با ذهنی باز به داروی می پرداختیم. ممکن است در طول داوری نظرمان به طور کلی تغییر کند.

 

ماگدالنا هررا: چندین عامل را باید در زمان داوری مورد بررسی قرار دهیم. شگفتی، احساسات، ترکیب بندی و اینکه عکس فرد را به اصطلاح بگیرد. در حقیقت داروی ما از پارامترهای زیادی تشکیل شده است.

 

توانایی ویرایش و حفظ نخ اصلی روایت تا حد می تواند اهمیت داشته باشد؟

 

ماگدالنا هررا: شما باید قادر باشید که داستان تان را به شیوه ای مناسب روایت کنید. باید از نقطه ای آن را آغاز کنید و در نقطه ای تمام کنید.

 

توماس بوربرگ: بسیاری از افراد روایت داستان عکس شان را به شیوه اشتباهی انجام می دهند. گاهی داستان هایی را می بینیم که در آن ۵ یا ۶ عکس قوی وجود دارد اما هیچ روایتی را نمی توانیم درون آن تشخیص دهیم.

 

آیا می توان گفت که ویرایش عکس در حال تبدیل شدن به یکی از بخش های مهم در عکاسی حرفه ای است؟

 

ماگدالنا هررا: بله، اگر بخواهید که داستانی را روایت کنید باید به ویرایش عکس هم بپردازید.

 

توماس بوربرگ: من با این جمله موافقم که باید از ویرایشگر یا عکاس دیگری مشورت گرفت. به این دلیل که به کار شما کمک خواهد کرد. شما با این کار می توانید اطمینان حاصل کنید که از مرحله نخست، روایت تان در بهترین حالت ممکن ارائه شده است.

 

چه چیزی مولفه اصلی در عکس های برگزیده است؟

 

توماس بوربرگ: احساسات. شما باید مردم را به حس کردن چیزی وادار کنید. ممکن است احساس خاصی نباشد اما باید حسی را در عکس هایتان ایجاد کنید که باعث ایجاد سوال در مخاطبان شود.

 

ماگدالنا هررا: هر چیزی که موجب تحریک احساسات می شود، لزوما اتفاقی منفی نیست. می تواند احساس تعجب و شگفت زدگی هم باشد.

 

هلن گیلکس: بله احساسات قوی می تواند زیبایی بزرگی در عکس ها ایجاد کند.

 

به افرادی که در سال آینده می خواهند در رقابت ورلدپرس فوتو وارد شوند، چه توصیه ای دارید؟

 

ماگدالنا هررا: امسال من از اعضای هیئت داوران پرسیدم که بیشتر به دنبال چه چیزی هستند و ۹۰ درصد آنها رویکرد جدید و چالش برانگیز را پاسخ دادند. شما باید نگاه خود را تبدیل به داستان کنید. به این معنی که باید نگاه خود را در موضوع تان بازتاب دهید.. این چیزی است که به عنوان رویکرد جدید به افراد توصیه می کنم.

 

توماس بوربرگ: از خودتان بپرسید که چرا عکاس شده اید؟ عکاسی پاسخی به کنجکاوی های ما است و می تواند ذهن و قلب مردم را برایمان باز کند. اگر نگاه کنجکاوانه ای در عکاسی داشته باشید و کمی آن را با تکنیک ترکیب کنید و از افراد باهوشی برای ویرایش روایت تان کمک بگیرید، احتمال برنده شدن تان زیاد خواهد بود.

 

مترجم: سعیده فراهانی

 

دیدگاه شما