روایت میکی نیتادوری از خانواده های ژاپنی-آمریکایی
اودیسه

میکی نیتادوری مجله عکس نوریاتو
اودیسهReviewed by نوریاتو on Nov 8Rating: 5.0ادیسه | عکسهای میکی نیتادوری | عکاسی هنری | آموزش فتومونتاژ | مجله عکس نوریاتوبه تازگی میکی نیتادوری پروژه اودیسه خود را در گالری هاگ در پاریس به نمایش گذاشته است. نیتادوری اثری زیبا و گرافیکی خلق کرده که در آن تاریخچه زندگی مهاجران ژاپنی در هاوایی را روایت می کند.

ترجمه اختصاصی نوریاتو: به تازگی میکی نیتادوری پروژه اودیسه خود را در گالری هاگ در پاریس به نمایش گذاشته است. نیتادوری اثری زیبا و گرافیکی خلق کرده که در آن تاریخچه زندگی مهاجران ژاپنی در هاوایی را روایت می کند. این هنرمند ژاپنی در سال ۱۹۷۱ متولد شد و دوران کودکی خود را در نقاط مختلفی از دنیا گذارند (تایلند، هاوایی و اروپا). او دانش آموخته هنر در مدرسه طراحی  پارسونز است. آثار او تاکنون به طور گسترده در کشورهایی از جمله اتریش، فرانسه و بلژیک به نمایش درآمده است.

 

به گزارش مجله نوریاتو، پروژه ادیسه نیتادوری زمانی آغاز شد که فردی به نام توماس هاردی چمدانی پر از عکس های قدیمی پیدا کرد. چمدانی که توسط یک خانواده ژاپنی-آمریکایی در لاهاینا دورانداخته شده بود.

 

هاردی چمدان را با خود به پاریس آورد و به میکی نیتادوری نشان داد. نیتادوری که کودکی خود را در هاوایی گذرانده بود، مجدوب این عکس ها شد. او درباره چگونگی شروع این پروژه می گوید: «در سال ۲۰۰۰ توماس به آتلیه من آمد و در آنجا عکسی از یک کارخانه قند در لاهاینا را دید. پس از این مواجه، از من دعوت کرد تا عکس هایی را که با خود از لاهاینا آورده بود، ببینم. چندسال بعد، ما دوباره همدیگر را به طور اتفاقی در یک آژانس مسافرتی دیدیم. توماس آنجا تصمیم گرفت که عکس ها را به من بدهد.

 

سال گذشته، به نمایشگاهی در مرکز فرهنگی و هنری جزیره مائوئی دعوت شدم. همه چیز به گونه ای در حال اتفاق افتادن بود تا این عکس ها به جایی که از آن آمده بودند، برگردند. این عکس ها برای من مانند ادیسه ای هستند که با خود پیامی را از نسل های گذشته به نسل امروز منتقل می کنند: اجداد خود و جایی که از آن آمده اید را فراموش نکنید.»

 

آثار ارائه شده در این مجموعه عکس، شامل عکس هایی از ابتدای قرن نوزدهم تا دهه ۱۹۵۰ میلادی در خانواده های ژاپنی-آمریکایی است. نیتادوری عکس ها را اسکن و بزرگ کرده و بعد به صورت دستی بر روی کاغذ چاپ منتقل کرده است. این فرآیند برای نیتادوری نشان دهنده تنوع الگوهای فرهنگی، سنتی و نمادین است که می تواند بازتابی از محیط و جامعه را نیز در دل خود داشته باشد.

 

نیتادوری در این باره می گوید: «بسیاری از مردم فکر می کنند که من این کار را با انتقال دیجیتالی توسط چاپ جوهر افشان انجام داده ام. که در این مورد باید بگویم به این شکل نبوده است. زمان و بردباری فیزیکی به من درک بیشتری از عکس های اورجینال داد. من در این فرآیند متوجه شدم که با عکس های اورجینال نمی توان همان کاری را که در چاپ دیجیتال انجام می دهیم، تکرار کرد. این فرآیند باعث می شود تا آثار ارزشمندتری به دست بیاوریم. فرآیندی که در آن باید زمان زیادی برای ظهور عکس ها بگذاریم. و نهایتا می توان هر عکس را به قطعه ای منحصربه فرد تبدیل کرد.»

 

 

مترجم: سعیده فراهانی

 

 

  1. حسین گفت:

    با سلام
    به نظرم این مناسب میاد که وقتی عکاسی رو معرفی می کنید اگر سایت شخصی داره معرفی کنید.
    البته الان هم که معرفی نمی کنید من جستجو انجام میدم. ولی شاید اینطوری بهتر باشه.

    ممنونم

  2. حسین گفت:

    http://www.mikinitadori.com
    لینک وب سایت این هنرمند

    • مرضیه قزوینی زاده گفت:

      سلام؛
      بابت معرفی سایت این هنرمند متشکریم، ایده جالبی‌ست و اگر فرصت باشه حتما این کار رو انجام می‌دیم.
      ضمنا از این‌که نوریاتو رو مجله خودتون می‌دونید ممنونیم.

دیدگاه شما