موضوعات مهم

حسن سربخشیان: عکاسان مطبوعاتی ایران وامدار نگرش عباس بودند حرف‌های عکاس شناخته‌شده مطبوعاتی درباره عباس عطار

حسن سربخشیان: عکاسان مطبوعاتی ایران وامدار نگرش عباس بودند

نوریاتو: حسن سربخشیان امروز در تازه‌ترین گفت‌وگویش درباره آشنایی با عباس عطار و جایگاه او به عنوان یک عکاس بین‌المللی صحبت کرده است. از روز گذشته، خبر درگذشت این عکاس برجسته ایرانی واکنش‌های مختلفی را از سوی رسانه‌ها و جامعه عکاسی در پی داشته است.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، حسن سربخشیان عکاس بنام ایرانی که خود را شاگرد عباس می‌داند، در گفت‌وگو با بی بی سی درباره آشنایی‌اش با این عکاس برجسته گفت: «یادم هست که به تازگی از رشته عکاسی در دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم و آقای خاتمی مبارزات دور اول ریاست جمهوری خود را در اواخر سال ۷۵ و اوایل سال ۷۶ شروع کرده بودند. یک روز من در مسجد دانشگاه تهران عکاسی می‌کردم که عباس عطار را بالای منبر مسجد دانشگاه تهران در حال عکاسی دیدم. شما فکر کنید ما که تصور دیدن عباس را در ایران نداشتیم ،به یکباره دیدیم او مقابل ما ایستاده است.»

حسن سربخشیان عباس عطار مجله عکس نوریاتو

 

او ادامه داد: «من به یاد می‌آورم که آن‌روز بیشتر از اینکه از آقای خاتمی عکاسی کرده باشم به کار عکاسی عباس عطار نگاه کردم تا ببینم او آنجا چه کاری می‌کند. آن دیدار مسبب آشنایی من با عباس بود و ما افتخار می‌کردیم که شاگردی‌اش را بکنیم و این ادامه یافت تا اینکه من اولین ماموریت حرفه‌ای عکاسی‌ام را با او گذراندم. با چند نفر از دانشجویان و دیگر دوستان برای مجله‌ای فرانسوی اسلاید گرفتیم. عباس کمی در این رابطه با ما صحبت کرد و این خودش مساله‌ای بود چون قرار بود اسلایدها را تحویل بدهیم و نتیجه کار را نمی‌دیدیم.»

 

سربخشیان اضافه کرد: «ولی همین که عباس پشت سر تهیه این مجموعه عکس‌ها بود خوب بود و نتیجه برایش رضایت‌بخش بود و چاپ عکس‌های ما در مجله فرانسوی معتبری توسط ایشان به تشویق ما کمک کرد. من می‌خواهم به این اشاره کنم که ورود عباس بعد از غیبتی نزدیک به دو دهه به ایران که هم‌زمان با انتخابات ۱۳۷۶ بود باعث شد نسل ما که تازه وارد عکاسی مطبوعاتی شده بودیم از وجود یک عکاس برجسته در سطح جهانی بهره برد. من فکر می‌کنم عکاسان مطبوعالتی ایران در دو دهه گذشته وامدار نگرشی بودند که عباس به آن‌ها یاد داد.»

 

abbas attar عباس عطار مجله عکس نوریاتو

 

سربخشیان همچنین درباره توجه عباس عطار به مسئله مذهب در کشورهای مختلف، در این‌باره نیز گفت: «اصولا تمرکز کار آقای عباس عطار روی مردم بود عکس‌های مستند اجتماعی که از اتفاقات سیاسی و اجتماعی در دنیا می‌گرفت و همیشه یک دوره‌ای را برای عکس‌های خودش در نظر می گرفت. یعنی یکبار عکاسی نمی‌کرد و به مرور در سال‌های مختلف برای عکاسی به محل‌های مختلف می‌رفت. یکی از پروژه‌های مهمی که عکاسی کرده‌اند عکس‌های مذاهب مختلف دنیا بود. کتابی به نام «الله اکبر» را به چاپ رسانده بودند که مربوط به دنیای اسلام می‌شد و در کتابی دیگر به نام «من چگونه خدا را دیدم» منتشر شد. عباس می‌گوید من در این عکس‌ها انعکاس زندگی را به شما نشان می‌دهم، این تعبیری است که او از عکس‌های خودش دارد.»

 

این عکاس مطبوعاتی صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «متاسفانه ما در ایران نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید از ایشان استفاده کنیم. عباس نگاهی جهانی به عکاسی دارد. از جهت آشنایی با عکاسان برجسته‌ای نظیر هنری کارتیه برسون و دیگران که در آژانس مگنوم با آن‌ها همکار بود و سال‌های سال با آن‌ها زندگی و دوستی کرده بود.»

 

abbas attar عباس عطار مجله عکس نوریاتو

 

رییس آژانس مگنوم نیز ضمن تسلیت درگذشت این عکاس نامدار گفته بود: «عباس شخصیت واقعی جهان بود»، سربخشیان نیز با توجه به این گفته درباره جایگاه عباس عطار در دنیای عکاسی گفت: «می‌خواستم از آقای دورزاک رییس آژانس مگنوم یاد کنم که بهترین تعبیر را داشتند، ایشان گفته‌اند که ما یکی از ستون‌های آژانس مگنوم را از دست دادیم. من فکر می‌کنم که جایگاه عباس عطار بیش از آنچه که برای جامعه ایرانی شناخته شده باشد، متاسفانه عکس‌های انقلاب اوست که شناخته شده است. کارهای دیگر او چندان برای جامعه ایرانی شناخته شده نیست ولی من فکر می‌کنم عباس نگاهی جهانی داشت و جایگاه او در دنیای عکاسی بین المللی به هیچ وجه جایگاه کمی نیست و در رده عکاسان صاحب سبک بود و نگاه شاعرانه‌ای به موضوعات داشت. حتی در نگاه به موضوعات سیاسی و اجتماعی نیز می‌توان این نوع نگاه او را دید. او می‌گفت من با نور می‌نویسم و تصوری که از زندگی داشت در عکس‌های او دیده می‌شود.»

 

 

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر