روایت عکاس از عکسی که در نمایشگاه 228 روی دیوار رفته است؛
افشین شاهرودی: زیبایی‌شناسی در عکاسی مستند هم برایم مهم است

افشین شاهرودی مجله نوریاتو
افشین شاهرودی: زیبایی‌شناسی در عکاسی مستند هم برایم مهم استReviewed by نوریاتو on Jul 8Rating: 5.0افشین شاهرودی : زیبایی‌شناسی حتی در عکاسی مستند هم برایم مهم است | مجله نوریاتوگالری راه ابریشم این روزها میزبان نمایشگاه گروهی 228 است، یکی از عکس‌های حاضر در این نمایشگاه متعلق به افشین شاهرودی است.

نوریاتو: گالری راه ابریشم این روزها میزبان نمایشگاه گروهی ۲۲۸ است، نمایشگاهی که آثاری از عکاسان شناخته‌شده را در کنار عکاسان جوان به نمایش گذاشته؛ یکی از عکس‌های حاضر در این نمایشگاه متعلق به افشین شاهرودی است، او در گفت‌وگو با نوریاتو در کنار روایت داستان ثبت این عکس، به نکات جالبی اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید.

 

به گزارش مجله نوریاتو، افشین شاهرودی داستان ثبت این عکس را این‌طور روایت می‌کند:

 

«این عکس را در سال ۶۳ و در منطقه چمخاله گرفته‌ام، در طول سال‌های ۶۱ تا ۶۵ من درگیر عکاسی از پروژه‌های مستند «ماهیگیران» و «کارگران کوره‌پزخانه‌ها» بودم. در جریان عکاسی از این پروژه‌ها، روزهای متعددی را با ماهیگران و کارگران گذراندم و در تمام مراحل کار در کنارشان بودم. با ماهیگیران به دریا می‌رفتم و در کنار کسانی که در ساحل تور را می‌کشیدند، حضور داشتم.

 

درست است که در آن سال‌ها عکاسی مستند انجام می‌دادم، اما در همان زمان هم درگیر مسائل زیبایی‌شناسی عکس‌ بودم و صرفا عکاسی مستند یا ثبت لحظه و اتفاقی خاص، برایم به تنهایی اهمیت نداشت. در واقع این برایم مهم بود که در حین عکاسی مستند نیز عکسی بگیرم که ترکیب‌بندی درست و اجرای هنرمندانه‌ای داشته باشد و مسائل زیبایی‌شناسی در آن به درستی رعایت شده باشد.

 

بر همین اساس، اگر عکس‌های مستند مرا نگاه کنید می‌بینید که صرفا ثبت حادثه نیست که اهمیت دارد، بلکه اجرای هنرمندانه آن نیز برای من مهم بوده است. روی همین اصل، به دنبال زوایای متفاوتی می‌گشتم و در آن زمان آثار بسیاری از عکاسانی را که روی چنین موضوعاتی کار کرده بودند -تا جایی که در دسترس بود- دیده بودم.

 

در واقع سعی می‌کردم زوایای تازه، ترکیب‌های تازه و به اصطلاح سازوکار تازه‌ای را برای کارم پیدا کنم. همین موضوع دغدغه‌هایی برای من به وجود آورد که باعث شد بعد از آن تقریبا عکاسی مستند را کنار بگذارم و به سوی عکاسی هنری و فاین آرت کشیده شوم. ردپای این نگرش را می‌توان در عکس‌های آن دوره‌ام دید.

 

جالب است این‌را هم برایتان بگویم که ما در آن شرایط مشکلات و محدودیت‌های فراوانی برای تهیه متریال عکاسی داشتیم. فیلم، کاغذ و داروی خوب به راحتی پیدا نمی‌شد و در آن زمان من برای آن‌که بتوانم کارم را انجام دهم نگاتیوهای سینمایی می‌گرفتم، آن‌ها را برش می‌دادم و در کاست می‌گذاشتم تا برای عکاسی استفاده کنم. این عکس هم دقیقا با یک نگاتیو سینمایی گرفته شده است.»

 

نمایشگاه ۲۲۸ تا ۲۴ تیرماه در گالری راه ابریشم برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آثار این نمایشگاه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ مراجعه کنند. گالری راه ابریشم روزهای دوشنبه تعطیل است.

 

 

 

 

دیدگاه شما