نتایج یک پژوهش جدید
تابلوی «جیغ» ادوارد مونک از بحران محیط زیست می گوید

ادوارد مونک جیغ مجله نوریاتو
تابلوی «جیغ» ادوارد مونک از بحران محیط زیست می گویدReviewed by نوریاتو on Jul 26Rating: 5.0

نوریاتو: نتایج یک پژوهش ماهیت تابلوی «جیغ»  شاهکار هنری ادوارد مونک را زیر سوال برد.

 

به گزارش مجله نوریاتو، گروهی از پژوهشگران دریافتند که احتمال دارد ابرهای موجود در تابلوی «جیغ» اثر ادوارد مونک بیش از آنکه جنبه هنری داشته باشد برداشتی آزاد از تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی باشد.

 

به گزارش انتخاب، تا پیش از این بسیاری از پژوهشگران تصور می کردند که این نقاشی نمایشی از آشفتگی روانشناختی درونی این هنرمند است. اما با توجه به یک مطالعه جدید، این آسمان پر سر و صدا(موجود در تصویر) می تواند بر اساس مشاهدات واقعی فیزیکی مونک ترسیم شده باشد.

 

آلن روبوک یکی از اعضای تیم مطالعاتی این پروژه در خصوص طراحی مذکور می گوید: در این نقاشی، “شخص فریاد نمی زند؛ آسمان فریاد می زند، درواقع این فرد دستهایش را بر روی گوشش می گذارد تا جلوی فریاد طبیعت را بگیرد.”

 

روبوک و تیم بین المللی دانشمندان تلاش کردند تا مشخص کنند پدیده طبیعی می توانند به عنوان الگویی برای بیان احساسات نقاش نروژی در نقاشی قرن بیستم در نظر گرفته شوند.

 

ابرهای موجود در نقاشی مونک نوعی از ابرهای نادر است که در عرض های بالا در استراتوسفر، یعنی لایه دوم اتمسفر رخ می دهد. آنها از یخ یا اسید نیتریک ساخته می شوند و در اثر نور خورشید یا غروب آفتاب، وقتی که از زیر افق با نور سبز روشن می شوند، قابل مشاهده هستند. نتیجه این پدیده، مشاهده یک آسمان رنگ آمیزی شده با انبوهی از رنگ ها است.

 

بسیاری از مورخان هنری می گویند «جیغ» محصول ذهنیت منحصر به فرد یک انسان است که در آستانه مشکلات روانی قرار دارد. اما به نظر می رسد این ادعا توسط فرضیه های علمی به چالش کشیده شده است.

 

دیدگاه شما