موضوعات مهم

آدولف منزل – کارخانه ذوب آهن نقاشی هفته

آدولف منزل – کارخانه ذوب آهن

ترجمه اختصاصی نوریاتو: قرن ۱۹ میلادی، عصر فولاد و بخار، علاوه بر گسترش صنعت، شاهد پدید آمدن تم‌های جدیدی هم در نقاشی شد. در این زمان، کارگرهای ساده، خودشان را در کنار قهرمان‌های افسانه‎‌ای و قدیس‌ها می‌دیدند. شما احتمالا این چنین آثاری را در کارهای گوستاو کوربت و ژان فرانسوا میلت دیده‌اید ولی با این حال یکی از زیباترین تصاویر کار فیزیکی در تاریخ هنر، نقاشی کارخانه ذوب آهن، اثر آدولف مِنزِل است.

 

آدولف منزل

 آدولف منزل، کارخانه ذوب آهن(پهلوان‌های مدرن)، ۱۸۷۲ – ۱۸۷۵

 

آدولف منزل (۱۸۱۵-۱۹۰۵) یکی از دو نقاش مشهور آلمانی در قرن ۱۹ میلادی بود. او یک نقاش رئالیست بود که برای طراحی‌ها، کنده‌کاری‌ها و نقاشی‌های خودش شناخته می‌شد. منزل متولد برسلاو، سیلسیا بود ولی در ۱۵ سالگی به برلین رفت و تحصیل در آکادمی هنر برلین را شروع کرد. او طی سال‌های اول اقامتش در پایتخت، اغلب کارهای طراحی و کنده‌کاری انجام می‌داد که شامل یک مجموعه از روی کارهای فردریک بزرگ می‌شد.

 

مطالعه بیشتر: عباس عطار و عکاسی خبری

 

در آن زمان، به صورت خودآموز شروع به مطالعه نقاشی کرد و طولی نکشید که آثار زیادی تولید کرد. اکثر این آثار، صحنه‌هایی از زندگی روزمره بودند. از مشهورترین این آثار می‌توان به “بازار ورونا”، “در تویلریس”، “رقص شام” و “اعتراف” اشاره کرد. نقاشی‌های او دید زیرکانه، مهارت خالصانه و توجه به مردم معاصر را نشان می‌دهد که در موقعیت‌های روزمره مختلفی به نمایش گذاشته شده است. کارهای او علاوه بر اوتو ون بیسمارک و شاه ویلیام اول، توسط ادگار دگاس نیز تحسین شده است. ادگار دگاس حتی تا کپی کردن آثار وی نیز پیش رفته است و او را “بزرگترین استاد زنده‌” نامیده است.

 

شام در مراسم رقص

 آدولف منزل، شام در مراسم رقص، ۱۸۷۸

 

مطالعه بیشتر: عکاسی فاین آرت و تفاوت‌ آن با عکاسی مستند

 

کارخانه ذوب آهن، که از آن با نام پهلوانان مدرن نیز یاد می‌شود، یکی از مشهورترین نقاشی‌های منزل است. این نقاشی یک صحنه گروهی در یک مجموعه صنعتی است که در آن ده‌ها کارگر را در حال کار سخت کارخانه‌‎ای مشاهده می‌کنیم. آن‌ها اطراف یک کوره باز در یک کارخانه در کونیگشوت، شمال سیلسیا جمع شده‌اند. منزل سال ۱۸۷۲ به منظور آشنایی با شرایط کاری و تهیه طرح‌های اولیه به این منطقه سفر کرد. نتیجه خیلی دلگرم‌ کننده است و این اثر تبدیل به یک نقاشی تماشایی شده است که در عین اینکه ترکیب‌بندی صحنه خیلی خوب است، جزئیات خیلی خوبی هم دارد که می‌توانید با پویایی و فعل و انفعالاتی که دارند آن‌ها را ببینید.

 

کارخانه ذوب آهن

آدولف منزل، کارخانه ذوب آهن(پهلوان‌های مدرن)، ۱۸۷۲ – ۱۸۷۵

 

مطالعه بیشتر: ۳۰ سال عکاسی خبری یانیس براکیس

 

در مرکز ترکیب، منزل یک گروه کارگر را قرار داده است که مسئولیت خطیر نورد آهن را برعهده دارند. به لطف بازی نور و سایه‌ای که توسط هنرمند ایجاد شده است، بازدیدکننده می‌تواند گرمای ناشی از کار با آهن را احساس کند. روش نشان دادن کاراکترها، محل قرارگیری آن‌ها و عضلات ورم کرده‌ی آن‌ها نشان دهنده کار سختی است که انجام می‌دهند.

 

نقاشی هفته

آدولف منزل، کارخانه ذوب آهن(پهلوان‌های مدرن)، ۱۸۷۲ – ۱۸۷۵

 

در سمت راست تصویر، یک گروه از کارگران را مشاهده می‌کنیم که در حال استراحت هستند. این کارگران خسته، چند دقیقه وقت دارند که چیزی بنوشند یا غذاهای ساده‌ای که با خودشان به همراه آورده‌اند را بخورند. اکثر کاراکترها روی فعالیت خودشان تمرکز دارند ولی یک پسر جوان، مستقیما در حال نگاه کردن به بیننده است و با یک نگاه سنگین و پر از ترحم این کار را انجام می‌دهد. با این وجود نگرانی منزل نقد اجتماعی نبوده است و خواسته است چالش هنری به تصویر کشیدن پروسه تولید و گروه‌های مختلف درگیر در آن را برعهده بگیرد.

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر