اینستاگرام در عصر طلائی هلند

اینستاگرام در عصر طلائی هلند

ترجمه اختصاصی نوریاتو: بشقاب‌های غذایی که با دقت چیده شده‌اند و با پس زمینه‌های زیبا تکمیل شده‌اند؛ تصاویری با معانی مخفی؛ تصویری از ثروت! چیزی که ممکن است یک نمایش متوسط از زندگی در شبکه‌های اجتماعی باشد، یکی از سبک‌های نقاشی از اشیاء بی جان در عصر طلائی هلند قرن ۱۷ بوده است که با نام پرانکستیلون (pronkstilleven ) شناخته می‌شد.

 

این نقاشی‌ها از اشیاء بی جان، یکی از اولین فرم‌های مستندسازی اجتماعی بودند که در آن بیننده به تماشای گذشته و دیدن چیزی که پائول کلاودل آن را “یک از هم جدا شدن” می‌نامد دعوت می‌شود.

 

مطالعه بیشتر: عصر طلایی هلند – قسمت اول

 

نقاشی از اشیاء بی جان و عصر طلائی هلند.

 

نقاشی از اشیاء بی جان هلند سبکی است که از موفقیت زیاد و رشد صنعت مبادله و اقتصاد برآمده است. یکی از پرانکِستیلِوِن‌هایی که توسط یان داویدز دهیم با عنوان “یک میز ثروتمندانه به همراه طوطی‌ها” عنوان دارد، چندین شی مختلف را نشان می‌دهد که در عصر طلائی هلند مبادله شده‌اند. در کنار این میز ثروتمندانه که به زیبایی تزئین شده است، هنرمند یک منظره زیبا را به تصویر کشیده است. علاوه بر اینکه تمام اشیائی که روی میز قرار دارند و حتی آن‌هایی که روی میز نیستند، یک معنی مخفی دارند، آن‌ها دنیای خارج از قاب نقاشی را نشان می‌دهند. قسمت‌هایی از دنیا که این اشیاء از آنجا آورده شده‌اند. همچنین این دو نقاشی که در اینجا مشاهده می‌کنید و همه مرتبط به دِهیم هستند، احساس ثروتمندی که هلندی‌ها در عصر طلائی تجربه کردند را نشان می‌دهد.

 

پرانکستیلون

 یان داویدز دهیم، “یک میز ثروتمندانه به همراه طوطی‌ها”، حدود ۱۶۵۵

 

عصر طلائی هلند

یان داویدز دهیم، “نقاشی از اشیاء ثابت به همراه شیشه و صدف”، حدود ۱۶۴۰

 

مطالعه بیشتر: ده گربه معروف در تاریخ هنر

 

نقاشی های عصر طلائی

 یان داویدز دهیم، “یک صحنه مهمانی”، حدود ۱۶۴۰ یا ۱۶۴۱

 

ارتباط پرانکِستیلون با شبکه‌های اجتماعی

 

به جز اینکه عکاسی جای رنگ روغن را گرفته است، ما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی زندگی مادی خودمان را مانند نقاشی‌های پرانکستیلون ابراز می‌کنیم. کافی است #Stilllife را در کادر جستجوی اینستاگرام وارد کنید تا هزاران تصویر مانند این نقاشی‌ها ببینید. تصاویری که مقصود اصلی آن‌ها نشان دادن زوایای مثبت زندگی هر شخص است. این تصاویر که با دقت زیادی ساخته شده‌اند به دنیا نشان می‌دهند که چه چیزهایی برای ما مهم است. اما چیزی که داخل قاب نیست چطور؟ آیا این‌ها مهمتر از چیزی که دنیا در مورد ما می‌داند نیستند؟ در واقع ما ترجیح می‌‎دهیم چیزهایی که داخل قاب تصویر نیستند را از چشم مخاطب مخفی کنیم.

 

مطالعه بیشتر: زندگی سالوادور دالی در شصت ثانیه

 

عصر طلائی در اینستاگرام

 کیک گیلاس، میمی توریسون

 

عکاسی از اشیا بی جان

 میمی توریسون، صدف

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر