آرتیمیسیا جنتیلسکی – سلف پرتره به عنوان سنت کاترین الکساندریا

آرتیمیسیا جنتیلسکی – سلف پرتره به عنوان سنت کاترین الکساندریا

ترجمه اختصاصی نوریاتو: آرتیمیسیا جنتیلسکی (۱۵۹۳- حدود ۱۶۵۶) یکی از بهترین نقاش‌های باروک ایتالیایی بود. با این وجود شما هیچکدام از آثار او را در گالری ملی هنر واشنگتن یا لوور پاریس نمی‌بینید. مانند اکثر زنان تاریخ جنتیلسکی هم برای مدت طولانی در حاشیه تاریخ حضور داشته است.

 

اما امروز اینطور نیست. در سال ۲۰۱۸ گالری ملی لندن اثر “سلف پرتره به عنوان سنت کاترین الکساندریا” او را با قیمت ۳٫۶ میلیون پوند خریداری کرد. ممکن است این رقم خیلی زیاد به نظر برسد ولی ارزشش را داشته است و منتقد هنری گاردین، جاناتان جونز آن را “یکی از مهمترین خریدهای گالری ملی” دانسته است. فهمیدن دلیل این حرف کار سختی نیست: در کلکسیونی با بیش از ۲۳۰۰ اثر، قبل از خرید سلف پرتره آرتیمیسیا جنتیلسکی فقط ۲۰ هنرمند زن حضور داشتند. لازم به ذکر است که این اثر اولین اثر از یک هنرمند زن بود که پس از سال ۱۹۹۱ وارد موزه می‌شد.

 

مطالعه بیشتر: استفاده از فلاش در عکاسی خیابانی

 

البته نباید اهمیت حضور آرتیمیسیا جنتیلسکی در تاریخ هنر را فقط به جنسیت او محدود کرد زیرا او بی‌نهایت با استعداد بود و هانا روس‌چیلد رئیس هیئت امنای گالری ملی از او به عنوان “یک پیشگام، یک استاد داستان‌سرائی و یکی از پیشرفته‌ترین نقاش‌های این دوره” یاد کرده است. دوران کاری او بیش از ۴ دهه طول کشید و او تبدیل به اولین زنی شد که به عضویت آکادمی هنرهای زیبای فلورانس درآمده بود. شدت آثار او فقط با آثار کاراویگو برابری می‌کند. کسی که ممکن است در بچگی او را ملاقات کرده باشد. تاثیرگذاری کاراویگو در آثار او را می‌توانید برای مثال در نقاشی «جودیت در حال قطع کرد سر هولوفرنس» ببینید. با این وجود نقاشی این هفته ما «سلف پرتره به عنوان سنت کاترین الکساندریا» می‌باشد. این نقاشی علاوه بر اینکه پنجره‌ای به زندگی هنری او باز می‌کند، بلکه اشاره‌ای هم به زندگی شخصی و مشکلات وی دارد.

 

آرتیمیسیا جنتیلسکی

آرتیمیسیا جنتیلسکی – سلف پرتره به عنوان سنت کاترین الکساندریا، ۱۶۱۵ – ۱۶۱۷

 

چیزی که در تصویر می‌بینید نقاشی پس از یک اصلاح و تعمیر کامل است؛ این نقاشی اصلاح شده که اکنون به شکوه سابق خودش بازگشته است به عنوان بخشی از تور “بازدید‌های آرتیمیسیا” در سراسر انگلستان به نمایش گذاشته خواهد شد. اولین توقف این تور کتابخانه زنان گلاسگو به عنوان تنها موزه اختصاصی تاریخ زنان بود. به خاطر طبیعت غیرمعمولی برخی از مکان‌هایی که میزبان این پرتره هستند(از جمله یک مدرسه دخترانه و یک بیمارستان)، گالری ملی هنوز اعلام نکرده است که مقصد بعدی پرتره بعد از کتابخانه زنان کجا خواهد بود. (این نقاشی تا ۱۹ مارچ در گالری ملی خواهد ماند). در سال ۲۰۲۰ میلادی هم گالری ملی اولین نمایشگاه بزرگ انگلستان را برای آثار آرتیمیسیا جنتیلسکی برگزار خواهد کرد.

 

مطالعه بیشتر:

زنان در غزه

 

همین ماه من از کتابخانه زنان گلاسگو بازدید کردم و پرتره را دیدم. می‌توانم بگویم اثر فریبنده و بسیار زیبایی است. به خصوص از آنجایی که تنها نقاشی است که در آنجا به نمایش گذاشته شده است و باعث می‌شود تمام توجه بازدیدکننده را به خودش جلب کند. همانطور که از نام آن مشخص است، سلف پرتره به عنوان سنت کاترین الکساندریا اساسا دو نقاشی در یک اثر است. این نقاشی از طرفی سنت کاترین را نشان می‌دهد که امپراتور روم مکسنتیوس در اوایل قرن چهارم او را به مرگ با محکوم کرد. طبق افسانه‌ها این چرخ به محض لمس سنت کاترین در هم شکست. در نقاشی می‌توانید چرخ شکسته شده را مشاهده کنید.

 

با وجود تم مذهبی، که با هاله دورسر کاترین مشخص است، این نقاشی یک سلف پرتره نیز می‌باشد. جنتیلسکی در این نقاشی با چشم‌های مصمم و جستجوگر خودش به ما نگاه می‌کند و ساقه خرمایی که در دست او می‎‌باشد هم علاوه بر اینکه نشانه شهادت کاترین است، قلم‌موی جنتیلسکی هنرمند نیز می‌باشد. می‌توان موازی‌کاری‌هایی بین این نقاشی و نقاشی بعدی جنتیلسکی، «سلف پرتره به عنوان تمثیل نقاشی» هم ببینید که جنتیلسکی را در پروسه نقاشی نشان می‌دهد.

 

جنتیلسکی

آرتیمیسیا جنتیلسکی – سلف پرتره به عنوان تمثیل نقاشی، ۱۶۳۸ – ۱۶۳۹

 

چرخ شکسته‌ای که در دست کاترین قرار دارد، نماد رنج‌هایی است که خود جنتیلسکی کشیده است. او در سن ۱۷ سالگی توسط آگوستینو تاسی که در استودیو پدرش کار می‌کرد مورد تجاوز قرار گرفت. او در هنگام دادگاه تاسی به شدت مورد شکنجه قرار گرفت که ظاهرا به خاطر این بوده است که مطمئن شوند حقیقت را می‌گوید. با ای وجود نگاه قدرتمند او در این سلف پرتره نشان‌دهنده روح شکست نخورده او می‌باشد.

 

او دست راستش را روی سینه خودش قرار داده است تا روی زنانگی‌اش تاکید کند و زیبایی او نیز باعث شده است این نقاشی خیلی چشمگیر باشد. تاجی که روی سر وی قرار دارد تقریبا او را تبدیل به یک چهره مسیحی کرده است. در زمانی که تعداد زنانی که از نابرابری‌ها می‌نالند روز به روز بیشتر می‌شود هیچ نمادی بهتر از سلف پرتره به عنوان سنت کاترین الکساندریای آرتیمیسیا جنتیلسکی پیدا نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر