موضوعات مهم

نقاشی از طبیعت به سبک آمریکایی مدرسه هادسون ریور

نقاشی از طبیعت به سبک آمریکایی

ترجمه اختصاصی نوریاتو: مدرسه هادسون ریور یک جنبش خاص آمریکایی بود و اولین جنبشی بود که پس از استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶ رشد یافت. همچنین این سبک نقاشی، اولین سبکی بود که به ستایش مناظر آمریکایی می‌پرداخت. اواسط قرن نوزدهم بود که ده‌ها هنرمند صحنه‌هایی از طبیعت ایالات متحده و فراتر از آن را به تصویر کشیده‌اند.

 

اسم مدرسه هادسون ریور، از روی رودخانه‌ای که از وسط نیویورک عبور می‌کند انتخاب شده است. خیلی از هنرمندان فعال این جنبش در رده هادسون ریور و ایالات شمال شرق آن زندگی و کار می‌کردند. با این حال برخی از نقاش‌ها فراتر از این دره رفته‌اند و صحنه‌هایی از غرب آمریکا، جنوب آمریکا، قطب شمال و اروپا را به تصویر کشیده‌اند.

 

جاسپر کراسپی

 جاسپر فرانسیس کاسپی، پائیز – در رودخانه هادسون، ۱۸۶۰

 

عکاسی منظره تاریخچه طولانی در اروپا داشته است ولی نسخه آمریکایی آن مقداری متفاوت‌تر بود. دلیل این موضوع این بود که مناظر آمریکایی برخلاف مناظر اروپایی در این مقطع زمانی، تحت تاثیر حضور انسان‌ها قرار نگرفته بود.(بومیان آمریکا که برای چندین قرن در این قاره زندگی می‌کردند، مهربان‌تر از انسان‌ها با زمین رفتار می‌کردند) در قرن ۱۹ میلادی جنبش نقاشی رمانتیک در اوج خودش بود و روی تاثیر احساسی ویرانه‌هایی که مناظر اروپایی را تحت تاثیر قرار داده بود و همچنین رابطه ادبی و تاریخی زمین تاکید داشت. آمریکای شمالی هیچکدام از این‌ها را نداشت، اما درمقابل طبیعت ناب و تماشایی داشت و برخلاف اروپا زمین در مقیاس بزرگ برای مقاصد صنعتی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته بود.

 

مطالعه بیشتر: استفاده از خودجوش بودن عکاسی خیابانی

 

توماس کول

توماس کول، منظره‌ای از کوه هولیوکه، نورث‌همپتون، ماساچوست، پس از یک طوفان، ۱۸۳۶

 

این مناظر دستکاری نشده بخشی از غرور آمریکایی بود اما از آنجایی که این کشور جوان در حال صنعتی‌سازی بود هنوز این مناظر در امان نبودند. بخش زیادی از جنگل‌ها به دلیل چوب و کشاورزی، گسترش شهرها و راه‌اندازی مسیر‌های ریلی تخریب شده بودند و دود برخواسته از کارخانه‌های صنعتی نیز در افق مشخص بود. مناظری که در نقاشی‌های هادسون ریور دیده می‌شد پس از اینکه این جنبش درحال جان گرفتن بود در حال محو شدن بودند. توماس کول (۱۸۰۱-۱۸۴۸)، هنرمند بریتانیایی الاصلی که این جنبش را پایه‌گذاری کرد، توسط این موضوع خیلی اذیت می‌شد و در «مقاله‌ای در مورد مناظر آمریکایی» که در سال ۱۸۳۶ چاپ شد، درمورد این موضوع صحبت کرده است. افراد زیادی کول را یکی از اولین حامیان محیط زیست می‌دانند. کول به عنوان یک مرد کاملا معنوی که دست خدا را در تمام طبیعت می‌بیند تعداد زیادی منظره تخیلی و مجازی را به همراه مناظری واقعی از اروپا و شمال شرق اروپا نقاشی کرده است.

 

مدرسه هادسون ریور

توماس موران، گرند کنیون در یلو‌استون، ۱۸۷۲

 

همچنین برخی از هنرمندان این جنبش ایالات غربی مانند کالیفرنیا و سرزمین‌های وحشی مرزی آن به تصویر کشیده‌اند. توماس موران (۱۸۳۷-۱۹۲۶) و آلبرت برشتات (۱۸۳۰-۱۹۰۲) هرکدام به شخصه مکان‌های تماشایی ساحل غربی مانند یوسمیت و یلواستون را نقاشی کرده‌اند. این دو زیبایی چشم‌نواز منطقه را به عموم مردم نشان دادند و چشمه‌ای از چیزهایی که در غرب دیده می‌شود را به ساکنین شرق آمریکا نشان دادند. همچنین آثار این دو کمک‌های زیادی به قانون پارک‌های ملی در نیمه دوم قرن ۱۹ کردند.

 

مطالعه بیشتر: قلعه پرجاما؛ قلعه‌ای در دل کوه

 

نقاشی منظره

الیزابت گیلبرت ژروم، غروب استوایی، ۱۸۷۰

 

البته همه هنرمندان مدرسه هادسون ریور خودشان را به مرزهای آمریکا محدود نکردند. فردریک ادوین چرچ (۱۸۲۶-۱۹۰۰) به مکان‌هایی مانند خاور میانه، آمریکای جنوبی، استوا و قطب شمال سفر کرد تا برخی از زیباترین مناظر دنیا را نقاشی کنند. چرچ شاگرد کول بود و به احتمال زیاد از تمامی نقاش‌های مدرسه هادسون ریور موفق‌تر بود. کارهای عظیم او جزئیات طبیعی زیادی داشتند. او بزرگترین تابلوهای خودش را مانند «آبشارهای نیاگارا» و «قلب آندز» را در قالب نمایشگاه‌های تک نقاشی در نیویورک و دیگر مکان‌ها به نمایش گذاشت. مردم در خیابان‌ها صف می‌کشیدند تا در قبال مبلغ کمی نقاشی‌های او را ببینند. به همین خاطر چرچ اولین فرد مهم آمریکا بوده است.

 

نقاشی طبیعت

 فردریک ادوین چرچ، قلب آندز، ۱۸۵۹

 

علاوه بر هنرمندان بزرگی که به آن‌ها اشاره شد، ده‌ها هنرمند دیگر، از جمله چندین زن هم در این جنبش شرکت کردند و هرکدام از آن‌ها سبک یا نگاه مخصوص به خودش را داشت. برای مثال جاسپر کراسپی (۱۸۲۳-۱۹۰۰) به خاطر صحنه‌هایی که از شاخ و برگ درختان با رنگ‌های روشن می‌کشید، به عنوان «نقاش پائیز» شناخته می‌شد ولی نقاش‌های نسل بعد از او که به عنوان لومینیست‌ها شناخته می‌شدند روی تاثیرات نور تمرکز داشتند و اغلب از صحنه‌های دریایی استفاده می‎‌کردند. نقاشی‌های مدرسه هادسون ریور خیلی فراوان هستند و شما می‌توانید آن‌ها را در اکثر موزه‌های آمریکا و نمایشگاه‌های خاص مشاهده نمائید. اما متاسفانه این نقاشی‌ها خارج از ایالات متحده به ندرت به نمایش گذاشته می‌شوند.

 

جنبش هادسون ریور

 اشر براون دورند، گروه درختان، ۱۸۵۵-۱۸۷۷

 

این باعث تاسف است که مدرسه هادسون ریور در خارج از آمریکا خیلی شناخته شده نیست. به نظر من این به خاطر این است که مردم ممکن است فکر کنند که این نقاشی‌ها فقط به نفع آمریکایی‌ها هستند. اما من احساس می‌کنم ارتباط خاصی بین این نقاشی‌ها و یک نفر از شمال شرقی آمریکا وجود دارد و به نظر من مدرسه هادسون ریور می‌تواند یک جنبه جهانی داشته باشد. این مدرسه علاوه بر این که یک افزودنی زیبا و مهم به تاریخ نقاشی منظره است، نگرانی‌های امروزه ما را نیز در بر می‌گیرد. امروزه اکثر مردم نگران تاثیرات انسان بر روی زمین هستند و درمورد این صحبت می‌کنند که چطور می‌توان این تاثیرات را کاهش داد و درباره مزایای گسترش تکنولوژیک و هزینه‌هایی که به محیط طبیعی وارد می‌کند بحث‌هایی شکل گرفته است. همه این‌ها در حالی است که مدرسه هادسون ریور بیش از یک قرن پیش با این مشکلات درگیر بوده است.

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر