موضوعات مهم

یوزف شیما؛ از جمهوری چک تا فرانسه

یوزف شیما؛ از جمهوری چک تا فرانسه

مجله جامع هنری نوریاتو: یوزف شیما متولد ۱۸۹۱ در جارومر، جمهوری چک امروزی است اما در سال ۱۹۲۶ توانست اقامت فرانسه را به دست بیاورد. با اینکه او بیشتر عمرش را در فرانسه گذراند، اما هیچوقت کشور کودکی‌های خودش را فراموش نکرد و این موضوع با ایده‌هایی از احساسات، آزادی، عشق و شعر روی آثار او تاثیر گذاشت و آن‌ها را مانند رویا و پر از رنگ کرد. در این مقاله ما قصد داریم سفری داشته باشیم با یوزف شیما، از جمهوری چک تا پاریس.

 

فرانسه

 یوزف شیما – چشم‌انداز دوگانه، ۱۹۲۸

 

این هنرمند در آکادمی هنرهای پراگ هنرآموز یان پریسلر بوده است و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۲۱ به عضویت یک گروه به نام دوتسیل درآمد که در زمینه هنر کارگری فعال بودند. در سال ۱۹۲۲ او به پاریس نقل مکان کرد و با هنرمندان و ادیبان بزرگی مانند تریستان تزارا، لوکوربوزیه، پیت ماندریان، پیر ژان جوی و… ملاقات کرد. بین سال‌های ۱۹۲۵ و ۱۹۲۶ او در چند حلقه سورئالیسم مختلف عضو بود و در بخش سورئالیست سالن سورایندیپندنت نیز یک نمایشگاه برگزار کرد اما هیچوقت به این جنبش پایبند نبود. با این وجود در سال ۱۹۲۹ در یک نمایشگاه سورئالیست دیگر در زوریخ کانست‌هاوس شرکت کرد و سال ۱۹۳۵ به همراه آندره برتون و پاول الوارد به پراگ سفر کرد.

 

مطالعه بیشتر: داوینچی ایرانی

 

یوزف شیما در سال ۱۹۲۷ به همراه دو نفر از دوستان خودش (راجر گیلبرت لکومته و رنه دائومال) گروه خودشان را که لا گرند ژو (بازی بزرگ) نام داشت تاسیس کردند. جلسات این گروه معمولا در استودیوی شیما برگزار می‌شد و از آنجایی که یکی از منابع الهام آن‌ها وحی ناگهانی و چشم‌اندازهای زیبا بود به عنوان یکی از جنبش‌های موازی با سورئالیسم درنظر گرفته می‌شد.

 

هرکول سگرز

هرکول سگرز، رودخانه داخل دره، ۱۶۲۰

 

یکی دیگر از منابع الهام یوزف شیما آثار حکاکی هرکول سگرز یونانی (۱۵۸۹-۱۶۳۸) بود. شیما در یکی از اولین بازدیدهای خودش از موزه لوور آثار او را دیده بود و بعدا شیما گفته است که سگرز یکی از اساتید او بوده است و “زمین‌های مملو از نور” او روی انتخاب سبک و نمادهای او تاثیرگذار بوده است. همیشه منظره یکی از منابع الهام یوزف شیما بوده است. او در اولین سال‌های حضورش در فرانسه سواحل رودخانه سین، پل‌های پاریس و قایق‌ها را به سبک اکسپرسیونیست تیره به تصویر می‌کشید. پس از مدتی سبک او به اجسام هندسی رنگارنگ بدون محدودیت تغییر یافت که تلفیقی از پیوریسم نرم و لایریکیسم رویائی بود.

 

نقاش فرانسوی

یوزف شیما – فاحشه بارسلونا، ۱۹۳۷-۱۹۶۱

 

مطالعه بیشتر: دوره نقد عکس داریوش محمدخانی

 

جنگ باعث یک وقفه طولانی در کار شیما شد و در سال ۱۹۵۰ دوباره شروع به نقاشی کشیدن کرد و اکثرا منظره می‌کشید. او دوباره به اسپانیا و فرانسه سفر کرد. او در این کشورها از مناظر مختلفی بازدید کرد و اکثر آن‌ها را به خاطر می‌سپرد تا بعدا از آن‌ها نقاشی کند. تمرکز آثار او در آن زمان روی نور و فضا بود و فرم‌های او (برخی اوقات فیگورال، برخی اوقات غیرمادی) همیشه باید مرتبط با فرم‌های دیگر به تصویر کشیده می‌شدند. کارهای او براساس همسایگی نور و هندسه بودند و لایریکیسم، هارمونی و تراژدی را منتقل می‌کردند. این آثار بیشتر از همه چیز حاوی یک پیام احساسی شدید بودند: نیاز به آگاه بودن از اینکه همه ما وابسته به دنیای بیکران و اتحادش هستیم.

 

نقاشی فرانسه

یوزف شیما، اورفئوس، ۱۹۶۷

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

ارسال نظر